Fascinanta viata politica … MOLDOVENEASCA!

Update 3: GATA CU UPDATEURILE! PROMIT CA ASTA E ULTIMUL …  Nu mai spuneti ca am ceva cu moldovenii si cu accentul lor. Da, ma simt MANDRU ca sunt Oltean, ma simt mai bine printre „ai mei”, dar asta nu inseamna ca am ceva cu altii. Iar accentul moldovenesc, in special cel din RM, mi se pare foarte funny. Iar daca e vorba de injuraturi, deja gata, cad pe spate. Pentru cine nu stie, sa vada filmul NUNTA IN BASARABIA!

update 2: Am uitat sa zic de acel cetatean de culoare care cica ar vrea sa ajunga presedintele Republicii Moldova. Habar n-am daca are voie sa candideze…Da ce, de asa ceva ne cramponam??? Misto, nu?

UPDATE: Mi-as dori din suflet ca al meu operator de cablu, onor UPC-ul, sa introduca in grila mea de programe PUBLIKA TV. Probabil ziaristii sunt mai obiectivi ca antenistii, b1-tv-istii ori rtv-istii…Si as vedea scandaluri adevarate acolo…

Salutare din nou,

Aceste articol este gandit mai demult. Gandit, adica conceput. Si desi as putea incepe direct, simt nevoia unei introduceri mai consistente.
Asadar, citeam mai demult ca prin anii 80, politologii americani (fie ca ne referim la cei mari, fie ca ne referim la amaratii de studenti) aveau o fascinatie pentru viata politica din America de Sud. Acolo, in mod constant, venea cate o dictatura: ba militara, ba de stanga(cu sprijin sovietic), ba „de dreapta”, cu sprijin mai mult sau mai putin explicit al americanilor. Oricum, unii zic ca niciodata n-a fost democratie in adevaratul sens al cuvantului p-acolo. Se folosea termenul de „Democratie sud-americana”, care e ceva cu totul diferit. Ma rog…
In 89 venira revolutiile in Estul Europei. Politologii americani, dar si cei vest-europeni, si-au intors fata spre aceasta zona. Devenea din start interesanta. Mult mai interesant sa studiezi urmasii FSN-ului in ROmania ori PARTIDUL REGELUI SIMEON in Bulgaria decat sa studiezi cum a ajuns Chavez la putere. Ori cum Argentina a refuzat sa plateasca datoria externa pe la sfarsitul anilor 90. Ce e nou e cool. Si cu cat e mai departe(cazul americanilor), cu atat devina mai EXOTIC.
In majoritatea statelor est-europene situatia s-a stabilizat. La noi au guvernat cam toti din 2004 incoace (toti cei din Parlament), dar parca nu mai e asa cool. Toti sunt pro-europeni, toate guvernele Romaniei au fost pro-americane. Toti sunt slugile FMI…nimic special. In Bulgaria la fel, lucruri clare…
Prin Ungaria is ceva probleme, cu niste guverne PREA nationaliste. Ok, economic si juridic (constitutional) e de discutat, dar campaniile sunt altfel destul de plicticoase. Cehia, Polonia, astea deja sunt IN ALTA LIGA!

Si totusi exista o tara, undeva in Europa(ma rog, in afara „Imperiului” numit UE), unde lucrurile sunt mai atractive decat vi s-ar parea. Si asta n-o zic doar eu. Da, din ce in ce mai multi „observatori” intorc fata spre REPUBLICA MOLDOVA!

Recunosc, pe mine ma fascineaza viata politica d-acolo. Si poate-s eu superficial, poate gandesc eu „mediocru”, dar da, mi se pare foarte-foarte misto. Ok, n-o fi deloc misto sa locuiesti acolo. Ok, scandalurile politice nu fac bine TARII pe de-a intregul. Dar altfel, daca esti un observator EXTERN si NEIMPLICAT, credeti-ma, NU TE PLICTISESTI.

Si acum, pe scurt, cam ce e p-acolo:
1. Imediat dupa declararea independentei, Presedinte a fost ales un nene, Mircea Snegur. Pe vremea aia eram prea mic sa stiu ce se intampla pe la noi, asa ca mare lucru nu stiu. Ce stiu e ce am aflat acum, ca si „istorie”. Nu stiu ce a facut bun sau rau nenea asta, da unii zic ca din cauza lui si a lu Nea Nelu de la noi nu s-a facut mult asteptata Unire. Asa o fi…

2. DUpa el, veni un nene, comunist cica, Vladimir Voronin. Habar n-am Snegur de unde venea, da nu era comunist. Cica venirea comunistilor a insemnat SCHIMBARE.

3. Acum incepe partea marfa. Comunism era pe hartie si in declaratii. Altfel, RM era in continuare democratica…Pe scurt, o lista de cateva chestii care NU s-au intamplat:
– nu s-a desfiintat mass-media…; ok, erau santajati, erau mituiti, erau amenintati, da asta se intampla si in democratii…sa fi murit ziaristi nu stiu, iar ziare sa se fi inchis iar nu stiu…iar publicitate de stat nu cred ca se dadea mai multa ca in Bucurestiul cel european;
– nu s-au desfiintat celelalte partide politice…nu, dimpotriva,ele erau acolo in Parlament, si au putut sa castige si ceva primarii(a capitalei Chisinau de exemplu, unde a iesit un nene pe care eu il consider MOARTEA RATINGULUI…);
– nu a nationalizat nimic…nu tu o fabrica, nu tu un magazin al vreunui burghez…nimic…Marx probabil se invartea in mormant, dezamagit de urmasii sai de dincolo de Prut;
– privatizari nu stiu daca a facut, desi unii zic ca nu prea ar fi avut ce…ma rog;
– familia Voronin cica altfel facea afaceri cu multi „imperialisti”…comunisti in politica, dar afacerile-s afaceri.

4. Si apoi vine momentul in care comunistii PREDAU puterea. Ma rog, nu chiar „de buna voie si ne-siliti de nimeni”. SI nu chiar de tot.

Iar de explicat situatia e cam greu…daca era simplu n-as mai fi scris acest articol…
Pe scurt:

1. Inca tara nu are un presedinte. Alegerile se repeta cam o data pe an, rezultatul e cam acelasi. Comunistii au acelasi rezultat, fortele „de bine”, „reformatoare” si „pro-occidentale” (nu neaparat „pro-romanesti) obtin cam la fel. Niciunii nu pot numi presedintele(la ei e ales de Parlament).

2. DIn cand in cand, cate un partid se mai aliaza, complet ori partial, cu comunistii. Si rezultatul simplu e ca e eliminat din Parlament. Cel mai celebru caz: partidul lui Iurie Rosca, PPCD(era sa scriu ppDd 😀 ). Nu stiu ce se mai intampla cu acest partid, da in parlament nu mai e. Desi Iurie Rosca nu e chiar necunoscut p-acolo. Ciudat…

3. La fel, din cand in cand se formeaza partide noi. Care ba se rup din comunisti (vezi partidul lui Lupu), ori se pozitioneaza drept capitaliste.

4. Legat de partide, e un partid PAD! Mie-mi place ca denumire…si nu, nu e IPAD…E PAD si atat (pad moldovenesc 😛 ). Si cica acest partid cam are succes pe la Curtea Constitutionala (nu am inteles exact cum, dar e in categoria partidelor „mici, dar voinici”).

5. Legat de Lupu, imi vine in minte o chestie tare. Cand juca in Romania fotbalistul Danut Lupu, comentatorii o mai „Dadeau in bara”, zicand in timpul meciului „luPU LA balon”… In politica se transforma in: „lupu la microfon” 😀

6. Intre timp, tara a avut parte si d-un referendum. Cica urma sa fie modificata Constitutia, pentru alegerea DIRECTA a presedintelui. Referendumul a cazut(lipsa de cvorum).

7. Ce se intampla acu acolo? Pai oamenii se cearta..din cand in cand unii mai arunca zvonuri legate de tradari din randul democratilor…Adica na, chestii specifice democratiei. PUR n-a tradat in 2004 pt a intra in guvernul aliantei DA? De ce ar fi acolo diferit?

8. Ce mai e „fascinant”? Pai … sondajele o dau si ele-n bara ( AICI detalii complete, legate si de „reclama” facuta de marea fana a blogului meu Iulia pe infoprut). Nici unii nu-s convinsi de ce sondajele au dat-o-n bara. Eu,ca sociolog, am primit niste explicatii vag satisfacatoare. Pacat ca sociologi sunt putini.

9. Si altfel, pe ce se cearta politicienii? Pai asta sincer nu stiu…tara nu e cine stie ce bogata, bogatii naturale nema(nu tu Rosia Montana, nu tu petrol…), asa ca probabil s-or certa „pe principii”.

10. Ultima chestie, legata de „economie”. A fost maica-mea la Chisinau prin 2000. Si o basarabeanca, intr-un accent pur moldovenesc, ii zicea ca, citez „avem doar fabrica di dulshiuri si fabrica di poami”. Da, dulciurile bucuria is geniale. Si vinurile cica is bune. Da in afara de astea, pe ce s-or certa acei politicieni?

In final, 2 melodii moldovenesti care-mi plac!
Enjoy:

Salutari OLTENESTI tuturor!

ps: Unii vorbesc de bucurie cand vorbesc de moldova. Eu vorbesc de BUCURIA! Da, am testat bomboanele. Is GENIALE! Si multumiri Iuliei, ca datorita ei am halit ultima oara din alea 😀

Posted on 19 Februarie 2012, in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 1 comentariu.

Lasă un răspuns

