Codul Rutier al Blogosferei … PROPUNERI!

Salutare din nou,

Am gasit AICI o idee foarte tare. Cica un COD RUTIER AL BLOGOSFEREI. Si sunt date si niste puncte (destule) care trebuiesc atinse. Pana sa ajung la ele voi analiza prima parte. Si anume:

” Continutul insa, va fi mult, mult mai interesant, pentru ca asa cum banuiti Codul Rutier al Blogosferei incearca sa defineasca ceea ce este bine sa faca un blogger sau ceea ce nu este bine, ce principii, reguli trebuiesc urmate, ce design sau forma de pagina trebuie aleasa, ce cale trebuie sa aleaga pentru a fi un blogger citit si respectat deopotriva, unde si ce mod de promovare trebuie sa aleaga pentru a fi sigur ca va ajunge pe monitoarele cititorilor sai, mai pe scurt, Codul Rutier al Blogosferei tinteste sa raspunda la intrebarile si nedumeririle tuturor bloggerilor, sa arate un cod de conduita pe care bloggerii il au in acest moment doar datorita bunului simt al fiecaruia, sa lamureasca si sa arate bloggerilor incepatori sau chiar si celor experimentati ca bloggingul nu este o joaca si ca a trecut de mult de faza unui simplu jurnal personal!”

Deci Codul Rutier inseamna de fapt un cod deontologic. Va fi cu sfaturi si nu cu reguli. Pai atunci denumirea „pompoasa” de Cod nu isi are rostul. Sunt student la drept, iar denumirea de Cod are conotatie legala! Iar Codul Rutier, la fiecare prevedere, are si o sanctiune. Ce sanctiune ar putea avea un blogger? Daca sunt doar sfaturi, pai atunci tine doar de pareri. Si cum as putea da eu sfaturi, atat timp cat eu n-am ajuns blogger de succes? Da, nu scot niciun leu din acest blogulet. Ok, pot da sfaturi legate de CE MI-AR PLACE SA VAD pe un blog. Dar toti cititorii sunt ca mine? Nu cred!
Asa ca, asa, ca un prim sfat, as propune sa fie si niste sanctiuni. Mici, dar sa fie. Si dau 2 exemple:

1. Codul Rutier al blogosferei sa fie preluat si insusit de clasamente oficiale sau semi-oficiale precum zelist. Si daca cineva il incalca, pedeapsa sa fie simpla: excluderea din acele clasamente. In momentul in care clasamente de tipul zelist ar impune un minimum de reguli, acestea ar capata legitimitate. Prezenta in zelist nu s-ar mai face din oficiu, ci ar fi in sine un mini-succes. E adevarat, regulile zelist ar trebui sa fie mai transparente. SI mai flexibile. Dar ca si idee, sa existe modalitati de excludere. Care excludere sa insemne ceva, nu ca acum, cand unii, de buna voie, parasesc zelist.

2. Una din prevederi sa fie: UNUI BLOGGER DIN ZELIST II ESTE INTERZIS SA PROMOVEZE PE BLOGUL SAU UN BLOG CARE A FOST EXCLUS DIN ZELIST. E simplu: in legislatie s-ar traduce prin INSTIGARE LA NE-RESPECTAREA LEGII. Mi s-ar parea firesc.
Sa interzici comentariile pe astfel de bloguri e prea mult. Nu poti verifica cine comenteaza pe un blog sau altul. Dar sa interzici PROMOVAREA pe propriul blog a unor astfel de blogguri mi s-ar parea o dovada de igiena. Minima.

Acum trec la punctele de pe site, urmand ca la sfarsit sa fac si alte mentiuni, daca voi mai considera necesar:

1. Care sunt elementele de design ce nu trebuie sa lipseasca de pe nici un blog?
Pai nu stiu ce se intelege prin elemente de design. Dupa gusturile mele, nu ar trebui sa lipseasca o pagina despre autorul blogului, o poza a acestuia si blogroll. Repet ce am mai zis, un blog fara blogroll imi pare blog al unui ingamfat.
Iar aici imi permit iarasi un sfat pentru un „regulament”: am putea interzice in diverse clasamente bloggurile anonime. Sa devina obligatorie afisarea numelui real(undeva intr-un colt) si a pozei. Blog al unei companii se accepta, sunt de acord. Important e sa se stie cine raspunde pentru ce se scrie pe acel blog.

2. Ce metoda trebuie folosita pentru a tine sub control rubrica de comentarii:- trebuiesc sa fie obligatoriu sub moderare, sa existe numai verificarea prin cuvinte anti-spam (capcha, akismet), ambele variante sau pur si simplu trebuiesc lasate libere indiferent de continut?
E varianta care exista la mine: un fel de semi-moderare. Daca X n-a mai comentat pana acum, comentariul trebuie acceptat. A doua oara nu va mai fi nevoie. In rest, fiecare metoda are avantajele si dez-avantajele ei. Depinde acum si al cui este blogul: daca e vorba de blogul unui politician, moderarea poate deveni absolut necesara. Indiferent de care parte a baricadei este acel politician, in mod sigur vor exista „binevoitori” care nu fac bine. Altfel, eu, ca „blogger simplu”, nu simt nevoia unei moderari 100%.

4. In cazul in care este injurat, care este cel mai potrivit mod de compartament al unui blogger pentru a tine sub control situatia?
(asa apare pe site, 4 dupa 2…pentru a pastra cu exactitate numerele de pe site, asa voi scrie si eu)
Este alegerea lui. Atat timp cat stim cine este, poate face ce doreste. Isi asuma ce scrie. Isi asuma acel limbaj. Daca doreste sa fie un blog plin de injuraturi, dar unde se accepta orice comentariu, e alegerea lui. Si trebuie asumata. Nu cred ca este o solutie unanim acceptata ca fiind perfecta.

5. In cazul in care un blogger este criticat de catre cititori, care este cel mai potrivit mod de a-si expune parerea?
Cum crede de cuviinta. Exista bloggeri care refuza sa raspunda la critici. Isi asuma acel stil, aparent „ingamfat”. Ei isi asuma rolul de „editorialisti”. Se exprima in articol, cine ii intelege bine, cine nu asta e. Altii prefera sa raspunda in detaliu. Unii chiar fac articole separate in care sa se explice(uneori mai fac si eu). Nici aici nu cred ca e o solutie unanima.

6. In cazul in care este acuzat de plagiat, care este modul cel mai eficient pentru un blogger prin care sa-si demonstreze nevinovatia?
Stop! E o prostie! Suntem in Romania, exista PREZUMTIA DE NEVINOVATIE! Nu bloggerul trebuie sa demonstreze ca NU a plagiat, ci cel care acuza trebuie sa demonstreze contrariul.
Iar lucrurile sunt relative: eu pot posta acum un articol si sa-l trec ca data cu 2009. Si va aparea ca aparut inaintea altui articol. Habar n-am care sunt modalitatile efective de a determina LEGAL plagiatul. Dar mie mi se pare extrem de greu. Oricum, ca in economie, „liberul arbitru” va decide in final: daca tu ca cititor doresti sa intri pe un blog ce e ACUZAT constant de plagiat e problema ta. Dar vor fi treptat din ce in ce mai putini.

7. Ce reguli de conduita trebuiesc neaparat respectate de catre bloggeri? Numiti un top 20 de astfel de reguli!
E neclar ce inseamna CONDUITA. Adica reguli de BUN-SIMT, ori reguli care sa nu goneasca cititorii. Ca de exemplu, faptul ca el posteaza foarte rar nu incalca nicio conduita, dar nu-i face bine. Asa ca aceasta regula nu stiu exact unde as putea s-o incadrez:
– Sa fie SINCER cu cititorii;
– Sa isi declare identitatea, sa stie lumea cu cine vorbeste;
– Sa respecte pe ceilalti bloggeri: sunt COLEGI, nu CONCURENTI;
– Sa respecte cititorii, dar nejignind cititorii altor blogguri…n-are de unde sa stie daca unii nu sunt comuni;
– Sa se exprime decent si corect romaneste; nu cere nimeni talent narativ pur(Desi parca am dori), dar nici fraze stupide ori exprimari de 2 lei…;
– Sa se comporte decent pe alte blogguri; imaginea lui nu este data doar de comportamentul de pe propriul blog, ci si de comportamentul „din deplasare”;
Altele nu am momentan.

8. Ca si metoda de promovare al unui articol, care sunt sursele si resursele optime? (puteti exemplica)
Pai facebook-ul, cu diversele sale grupuri. Ori chestii de genul TOATE BLOGGURILE. Ori chiar ymess, batranul si nelipsitul mess. Da, un mass mic, cand scrii pe blog, insotit de status, nu cred ca strica. Eu din 2008 de cand mi-am facut blog nu mai am alt status decat articolele de pe blog. Mult, putin, aduc ceva trafic. Altele nu stiu, desi se poate incerca si metoda „riscanta” de a lasa link-ul in articole care au abordat aceeasi tema: AICI am argumentatia completa. Unii pot sa refuze astfel de comentarii, altii pot sa le accepte.

9. Ce trebuie sa fie mai important pentru un blogger:- numarul de vizitatori unici ai blogului sau, numarul de afisari ale blogului sau, numarul de comentarii, numarul de injuraturi sau critici pe care le primeste, viteza de reactie a cititorilor sai imediat dupa ce a publicat un articol (comentariile imediate) , faptul ca e citat ca sursa intr-un articol de pe un alt blog, faptul ca i-a fost preluat un articol si publicat pe un alt blog sau ziar unde a fost totusi mentionat ca sursa, toate cele mentionate mai sus sau mai exista si altele?
Depinde ce iti propui si ce fel de blog ai. Daca e blog de nisa, e mai putin important numarul vizitatorilor. Sau este important, dar se cuantifica altfel. In alte situatii, comentariile sunt inutile, unii chiar au luat exemplul lui alde Mircea Badea si au facut blog fara comentarii. Unde doar isi exprima parerea si cu care sunt citati. Nu recomand, dar e alegerea lor. Altele sa mai fie? Pai mai sunt. Si dau exemple: blogatu a initiat chestia cu VINEREA RECOMANDAM ARTICOLE. S-au luat oameni dupa el, din ce in ce mai multi. Nu stiu cati il mai citeaza acum, dar noi stim ca el a initiat. E blogger important prin asta, nu?
(sper ca peste cateva luni sa se zica si despre mine ca EL E CEL CARE A INSTITUIT ZIUA DE MARTI DREPT ZI DE GUEST-POST-ING)

10. Care este media de articole, pe care un blogger trebuie sa le citeasca, pe alte bloguri decat al lui, intr-o zi, pentru a se considera implicat in blogging, pentru a fi informat si pentru a-si dovedi titulatura de blogger? poate exista o astfel de regula?
Nu poate exista o astfel de regula. Poate fi unul ca mine, care frecventeaza blogguri 1 data/saptamana. Azi intru pe un blog, maine pe altul etc. Ok, n-o sa fiu chiar la curent cu ce se intampla. Pot afla o informatie cu intarziere. Dar intr-un final tot voi citi.
Altfel, regula ar putea suna asa: CAT MAI MULTE. Iar daca e blog de nisa, important e sa citeasca bloggurile „concurente”. Si site-urile de profil. E simplu. Scrii de masini, citesti intai despre masinile tale, si abia apoi, daca ai timp, despre restul 🙂

11. Ce anume ar trebui sa nu fie afisat pe un blog pentru a nu deranja ochii cititorilor?
Pai sa enumeram:
– reclame care sa acopere ecranul, d-alea care stau 10-15 min, care sunt la moda;
– culori stridente… ma rog, e la latitudinea ta, depinde ce public vrei;
– prea multe chestii pe margine nu dau bine…ok, vrei bani, vrei bannere, dar atentie, prea multe dauneaza…unii intra de pe telefon, de pe pc-uri slabe…;
– scrisul nici prea mare nici prea mic;
Altele nu stiu.

12. Ce anume trebuie facut pentru ca un blog sa se incarce mai repede in browserele cititorilor?
Am scris mai sus. Ce e obositor pt cititori e obositor si pt browser. Parerea mea.

13. Ce anume trebuie respectat cu rigurozitate de catre un blogger?
Greu de zis. Momentan nu prea are ce. Decat niste reguli de bun simt. De fapt, niste norme PROPRII. Aia e si ideea: trebuie CREAT un COD DEONTOLOGIC(mai degraba decat COD RUTIER, care imi suna oribil). Sa fie ca un reper.

14. Stabiliti sectiunile Codului Rutier al Blogosferei!
Pai:
Sectiunea 1: Consideratii generale:
– ce este un blog;
– scopurile comunicarii in blogosfera;
– faptul ca exista si alte bloguri.
Sectiunea 2: Norme minime ce trebuie respectate PE PROPRIUL BLOG;
Sectiunea 3: Norme minime ce trebuie respectate PE ALTE BLOGGURI (comentarii de exemplu, dar si guest-post-uri);
Sectiunea 4: Lucruri ce nu intra sub incidenta codului blogosferei. Consideratii finale.
Pentru sectiunea 4 as putea exemplifica:
– Regulile de promovare pe facebook(diverse grupuri de facebook) nu intra in acest cod. Bloggerul va trebui sa respecte regulile proprii ale acelor locuri(grupuri facebook).
– Link exchange-ul nu este o chestie reglementata oficial. Niciun blogger nu poate reclama pe altul ca a promis ca-i cere link-ul in blogroll si n-a facut-o. Poate sa anunte asta, sa-i strice imaginea, dar acest lucru nu este o incalcare a vreunei norme.
Eventual, daca tot e vorba de un cod oarecum deontologic, poate fi introdusa o sectiune de RECOMANDARI, ce E BINE SA FACI. Ok, nu esti sanctionat daca nu, da ti se recomanda. Desi daca introduci o rubrica prea mare in acest sens acest cod va fi confundat cu un GHID PENTRU INCEPATORI, ceea ce iarasi nu este indicat.

15. Ce anume poate defini calitatea continutului unui articol?
Calitatea e o chestie subiectiva. Chiar titlul CALITATEA este o chestie pur subiectiva. De ce am dori instrumente CANTITATIVE pentru a determina CALITATEA. E absurd din start. Cum determinam un ziar bun?Prin tiraj? Pai atunci tabloidele sunt de top. Si de ce acest lucru ar trebui reglementat intr-un cod. In codul deontologic al jurnalistilor nu e reglementata CALITATEA. Asa stiam.

16. Care este dimensiunea (in caractere) a unui fragment de text ce poate fi preluat de catre un alt blogger si publicat ca si sursa pentru un articol?
Unii zic ca ar exista o astfel de dimensiune. Eu zic ca nu exista. Eu precizez de unde am luat si imi asum riscul de a prelua. Unii nu sunt de acord, eu sunt de acord. Si ca si reciprocitate, sunt de acord oricand sa-mi preia oricate articole doreste de la mine. Atat timp cat precizeaza sursa n-am nimic impotriva. Eu vad internetul ca pe ceva LIBER. Am pus la liber niste informatii(nu plateste nimeni pentru a intra pe blogul meu), deci sunt de acord sa fie distribuite mai departe la liber.

17. Un blogger activ inseamna un blogger prezent si pe retele de socializare? care dintre retelele de socializare le considerati a fi cele mai importante si eficiente pentru un blogger ca sa-si aduca cat mai aproape de cititori continutul articolelor sale?
Depinde. Facebook-ul e cea mai importanta. Ar urma twitter. Dar sunt si bloggeri fara facebook, foarte cititi. Nu e o regula. Depinde ce-ti doresti tu si cat timp ai la dispozitie. Sa faci un cont twitter doar pentru blog, fara sa postezi altceva, se poate dovedi inutil. Eu ma dau exemplu: nu-mi place twitter-ul si acolo distribui doar articolele de pe blog(e setat sa se faca asta automat). Dar pentru ca altfel nu sunt activ acolo, cititorii mei rezultati de pe twitter sunt foarte putini. Putin dau, putin primesc. Simplu.
(daca n-as mai distribui pe twitter probabil n-ar scadea aproape deloc numarul lor)

18. Care sunt elementele de design ce va deranjeaza cel mai mult atunci cand vizitati un blog?
Pai de ce ar fi elemente care sa ma deranjeze. Ma deranjeaza bloggurile cu interfata greoaie. Eu vreau sa vad articole, nu altceva. Ma enerveaza bloggurile care afiseaza 1 articol/pagina, si pentru a cauta trebuie sa dai manual fiecare articol.
Altfel,nu un element in sine ma deranjeaza. Cat numarul lor. Eu intru pe blog sa citesc articole. Nu sa vad reclame. Daca sunt si reclame, ok, nu ma deranjeaza. Dar daca e doar 1 articol si restul reclame, e trist. Dramatic chiar !

19. Cum isi poate proteja un blogger continutul articolelor sale pentru a nu-i fi copiate textele pierzand astfel dreptul de proprietate asupra acestora?
Nu prea poate. Internet inseamna ceva la liber. Cum ar trebui sa faca asta? La poze e chestia aia tembela in care fiecare pune intr-un colt adresa blogului. Sau undeva in centru, sa nu poti taia poza. La text n-ai cum. Dar cum am mai zis, nu e ceva de rau. Iti asumi acest risc cand scrii pe blog.

20. Completati, va rog, cu alte reguli ce trebuie sa existe neaparat in Codul Rutier al Blogosferei!
– Cod- regulament(repet asta), deci trebuie sa existe: REGLEMENTARI, PEDEPSE, CINE DA ACELE PEDEPSE(foarte important);
– codul trebuie sa fie ceva nu foarte rigid, dar nici foarte fluent; nu trebuie schimbat zilnic, dar nici nu trebuie sa ramana batut in cuie sub o forma sau alta;
– trebuie sa aiba reglementari clare si precise, care sa nu poata fi interpretate; nu avem AVOCATI aici, ori judecatori, ci bloggeri…deci trebuie sa fie clar pentru toata lumea ce poate sa faca, ce e recomandat sa faca si ce NU ARE VOIE sa faca.

Am scris prea mult. Dar aici asa mi s-a recomandat. Fiecare chestie in parte poate fi discutata. Dar per total, asta e opinia mea. Nu inseamna ca e singura. Stiu ca vor fi si altii. Si le respect opiniile. Astept o dezbatere reala. Si sper ca n-am incalcat nicio norma postand aici pe blog si nu ca si comentariu. Ar fi fost prea mare comentariul.

Salutari BLOGOSFERICE tuturor!

Posted on 3 Martie 2012, in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 14 comentarii.

  1. DEX: RUTIÉR, -Ă, rutieri, -e, adj. Care ține de drumuri și șosele, privitor la drumuri și șosele, care se referă la transportul pe șosele.

    De ce e ceva care n-are nicio legatura cu soselele Rutier?

  2. Iti apreciez raspunsurile, multe dintre cele mentionate de tine sunt demne de luat in seama! Trebuie insa sa mentionez ca intrebarile, desi pot parea para sens sau ca se repeta, au un motiv sa se afle acolo, din ratiune pur psihologica, doar pentru a ne da seama daca cel care ofera acele pareri stie ce spune si mai ales despre ce vorbeste! Cat despre nume, nu, nu acesta va fi numele final, mentiunea de ”rutier” este acolo doar pentru a arata ca acest proiect este inca in ”fasa” si ca va mai dura mult(raspunsuri, dezbateri, propuneri etc..) pana se va ajunge la forma lui finala!

  3. Daca e sa ma iau dupa ce ai scris exact in final…inseamna ca eu am facut deja doua articole pe tema asta…plus cel de promovare 😉 :))
    Emil, ca student la drept, cred ca esti putin marcat de ideea de pedeapsa…hai, totusi, sa nu speriem oamenii 🙂
    O sa fuga toata lumea de regulile astea…
    In rest, desi, da, ai scris cam mult 😉 ai fost destul de explicit.

  4. Treab[ de profesionist… felicit[ri!

  5. Nu sunt marcat, dar altfel nu e lege. E recomandare.
    Am putea denumi atunci CODUL BUNELOR MANIERE IN BLOGOSFERA. Mi-ar suna mai putin „legal” !

  6. să ştii că nu eşti cel care a inventat guest post-ul de marţi. poate doar i-ai ales o zi anume, dar povestea aceasta este destul de veche în blogosferă, nuami că unii au abandonat-o.
    meticulor articolul tău! ai muncit ceva la el şi se vede că ai gândire juridică!

  7. Ce Constituție aici la tine, Emile! Aș vrea ca țara asta să aibă legi explicate în detaliu și fără ambiguități, așa ca la tine pe blog!

  8. @psi: Nu am inventat eu, dar eu vreau sa institui martea ca zi de guest-post-ing. Eu vreau ca asta sa devina o traditie, ceva constant(regula suna urat si are conotatii negative). Nu am zis ca am inventat roata. Am zis doar ca mi-as dori.
    @Andreea Lupsa: Da, ce bine ar fi daca as scrie legile. Daca m-as apuca maine sa scriu codul blogosferei, probabil as scrie o chestie destul de consistenta. Imi place sa cred ca asa ar trebui sa gandeasca toti studentii la drept. Ca n-o fac e altceva(apropo, fac dreptul la particular, asta ca sa mai elimin prejudecata cu ABSOLVENT DE STAT VS ABSOLVENT DE PARTICULAR).

  9. Ai procedat corect prin acest articol și sunt convinsă că vor fi luate în calcul părerile expuse. Ești vehement în unele privințe, dar asta uneori nu strică. Te felicit pentru franchețea vorbelor și munca depusă pentru a scrie acest text.

  10. Lung da’ bun 🙂 Ai de la mine o nominalizare dar si o leapsa ca la carte.
    Te bagi la leapsa sau macar la un comentariu?

  1. Pingback: Fii autentic! | Losty88′s Blog

  2. Pingback: Științele exact(e) adunate » Blog Archive » Frână și accelerație

  3. Pingback: Blog Power 11! Vot!

  4. Pingback: Blog Power! 12

Lasă un răspuns

