Guest-post oltenesc – Oltenii si restul lumii!

 Cum v-am obisnuit, miercurea preiau articolele scrise de mine „in deplasare”. Acesta este primul si este scris pe blogul unei pustoaice din Cluj, Aniela . Are un blog bun, il recomand cu caldura. Iar dupa acest articol, i s-a dublat valoarea :)) ENJOY 🙂

Emil este un tanar si un amic extraordinar,cum ziceam..el este nascut in Slatina si crescut si educat in Pantelimon.Are doar 25 de ani dar este foarte destept.Este Absolvent de Sociologie, de master in Sociologie, Student an terminal la Drept, Doctorand la facultatea de Sociologie. Titlul tezei de doctorat: Sociologia manelelor. O monografie a fenomenului manelelor in spatiul cultural romanesc.Are blogul din 2008,dupa ce a terminat facultatea de Sociologie.Blogul poate fi gasit la adresa aceasta:
https://emilstudentulminune.wordpress.com/ .

Salutari OLTENESTI si de pe blogul Anielei,

Acesta este un articol gandit demult. Si scris pe bucati in diverse articole. Si in diverse forme. Si exprimat oral in diverse ocazii.
Asadar, lumea ma tot intreaba ce e cu mandria asta de a fi oltean. De ce nu ma mandresc cu faptul ca sunt roman ? Cica toti am fi romani, de ce ar fi atat de important unde m-am nascut ?
Si aici voi incerca sa ma motivez. Cuvantul cheie pare a fi « Stereotip ». Dar nu numai.
Hai sa va zic acum cum vad eu oltenii:

1. Sunt foarte zgomotosi. Nu e neaparat de rau, mie mi se pare ca e de bine. Astfel vom vedea :
– ras zgomotos ;
– vorbit tare (la telefon, intre ei, nu conteaza) ; in general discutii aprinse ;
– daca e vorba de calatorii lungi in tren, vom intalni alcool si chestii altfel interzise ;
– mandrie, multa mandrie ; dintre toate « Etniile », oltenii sunt cei mai mandri de originile lor ;
– nu au un accent diferit, in afara de perfectul simplu nu prea au chestii specifice(ma rog, regionalismele nu se pun).

2. Sunt foarte veseli. Pe olteni ii vezi mai mult veseli decat tristi.
3. Au simt al umorului dezvoltat. E o dezvoltare a punctului anterior. Pe unii ii enerveaza, dar asa sunt oltenii. Cand e o chestie de-o gravitate extraordinara sa fiti siguri ca olteanul s-a gandit deja la un banc. Daca-l spune sau nu tine doar de el. Si de cat de multi olteni sunt in jur. Bancuri la inmormantare ? La olteni e posibil.
4. Nu prea ii vezi singuri. In general ei circula in grup. Si cand sunt intr-un loc au tendinta de a se grupa. Oltenii sunt olteni.
5. Daca te pui bine cu ei, sunt cei mai buni prieteni. Daca nu, iti vor fi cei mai aprigi dusmani. Oltenii nu uita si nu iarta. E de rau ? E de bine ? Nu stiu, important e sa fiti avertizati in aceasta privinta.

Astia sunt dupa mine oltenii. Si nu, nu toti sunt asa. Asa sunt majoritatea. Ok, sunt aspecte de discutat : ce inseamna oltean ? Cat de oltean poti fii daca ai parasit Sfanta Oltenie(ca mine) de mic ? Si alte chestii.
Acum sa ma refer un pic la mine :
1. Fac parte dintr-o familie 100% olteneasca. In anul 2 la sociologie am fost pus sa-mi fac arborele genealogic. Atunci am aflat ca de 2 generatii sunt oltean 100%. Si cica in unele situatii chiar de mai mult. Probabil d-aia mandria e atat de mare.
2. Un element, unul singur, poate fi decisiv. SI dau exemplu tot familia mea : eu si fratimiu am crescut in acelasi loc. Am avut aceeasi familie. O singura diferenta : el nascut in Bucuresti, eu in Slatina. Urmarea: eu ma mandresc peste tot ca-s oltean, el spune, plin de ingamfare, EU SUNT BUCURESTEAN… ITI POT ARATA BULETINUL DACA NU MA CREZI.
3. Am fost crescut in acest spirit. Si voi da primul exemplu: eram mic de tot, iar bunicamiu ma ducea la un festival de umor in Slatina. Era de epigrame in primul rand. Avea un nume sugestiv : OLTENII SI RESTUL LUMII. Iar sintagma mi-a ramas intiparita mult timp. Si acum, in unele situatii, o folosesc.
4. Bunicamiu se mandreste cu satul lui natal peste tot. Si cu orasul Slatina. Daca ar putea, ar ajuta pe toti care sunt « de la el din Corbu ». Ori, in Bucuresti, cand aude de cineva ca e din Slatina,imediat se schimba la fata. Da, inseamna ceva acele locuri. O mandrie aparte, cum la putini am vazut-o.
La fel si un alt unchi d-al meu. Se mandreste cu al lui Ciresu(pe langa Horezu), de cand auzi crezi ca e cel mai minunat loc de pe pamant. E doar locul sau natal.
5. Respect foarte mult oltenii pentru ca se mandresc cu originile lor. La fel de mult respect insa si moldovenii care spun cu mandrie SUNT DIN IASI(sau Botosani, sau alta localitate). Nu-mi plac insa oamenii care zic cu jumatate de gura de unde sunt. De ce ai face asta ? Ti-e rusine cu originile tale ?
6. Am observat ca in general cei mai putin laudarosi sunt cei din « familii mixte ». Daca mama e ardeleanca, tata oltean, iar nu stiu ce bunic moldovean, tu ce esti de fapt? O dilema pe care o au acesti oameni. Nu pot sa se laude cu nimic. Zic atat de sec : sunt roman. Suntem egali. Nici ei nu cred in asta. Dar altceva nu pot spune.
7. Spre deosebire de moldoveni, oltenii nu pocesc limba. Uneori, cand auzi un moldovean vorbind zici ca e alta limba. Nu doar datorita i-ului in loc de e, ci al intregului fel de a pronunta cuvintele. Oltenii insa sunt diferiti : ei au doar acel timp, perfectul simplu, care de fapt este 100% corect gramatical. Da, oltenii vorbesc gramatical corect. E adevarat, sunt si exagerari : nu se zice FUSAI ACUM 2 ANI LA MARE, e o tampenie. Dar este la fel de incorect sa spui : ACUM 5 MINUTE AM FOST LA TOALETA. Si asta dintr-un pudism exagerat : nu vorbesc eu « olteneste ».

8. Cel mai bine ma simt printre olteni. Uneori simt ca doar ei ma pot intelege. Cititi inca o data calitatile alea de la CUM VAD EU OLTENII. Le am si eu. E adevarat, pot fi considerate si defecte : mandria poate fi ingamfare, simtul umorului poate fi lipsa de seriozitate. Si exemplele pot continua. Nu ca m-ar interesa acest lucru prea mult.
9. Nu inseamna ca nu m-am inteles bine si cu moldoveni. Sau cu ardeleni. Sau cu bucuresteni. Totusi, farmecul de a discuta cu un oltean este NEPRETUIT. Da, oltenii au ceva al lor. Uneori pot gini un oltean dintr-o mie. De la o masa se vede imediat cine e oltean. Si cine nu. Sau ma rog, eu imi pot da seama.
10. Si inca o chestie, legat de blogul gazda : mama domnisoarei Aniela e din Slatina. Jumatatea ei olteneasca o va indemna sa-mi publice acest articol.
Un articol plin de mandrie olteneasca. Mandria de a fi OLTEAN !

Salutari OLTENESTI tuturor !!

Posted on 21 Martie 2012, in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 3 comentarii.

  1. Bun, ma bucur ca cineva a pus punctul pe i. 🙂 Prea multa discriminare si aratat cu degetul spre olteni.

  2. Diana Bocai

    Salutari din Corabia, dar si din Roman:)))

  3. Salutari ! In sfarsit vad o postare de genu… ! de ce sunt foarte multi dobitoci care nu inteleg ca e cea mai corecta romana in oltenia? probabil nu’i duce capu, nu?

Lasă un răspuns

