Guest – post – Muzica si Online-ul

Salut, ma cheama Razvan si am 25 de ani. In afara faptului ca am fost colegi de facultate si ca suntem nascuti in in aceeasi zi, luna si an, nu am nimic in comun cu EmilJ. Ah, era sa omit ca mai jucam si FIFA pe vremuri, si ne imparteam victoriile frateste. Nu sunt blogger, desi am un domeniu de aproape 3 ani, care asteapta inca materialele spre publicare. Deocamdata drafturile stau bine ascunse, pana la momentul izbavitor.

In ceea ce urmeaza, vom discuta putin despre cea ,,care ne gâghilă urechile într-un mod plăcut”, adica MUZICA.

Industria muzicala romaneasca e un mare vid. Cum ar spune un celebru personaj, ,,exista dar lipseste cu desavarsire”. Perioada de glorie de la sfarsitul anilor ’90, cand artistii ajungeau sa vanda chiar si 1.000.000 de unitati( alaturi de inca atatea casete/ cd-uri contrafacute) e o himera la care nimeni nu ar mai indrazni sa viseze. Vremurile in care artistii traiau mult mai bine sau doar din vanzari au apus.

De altfel, fenomenul este global, intrucat piata s-a orientat exclusive spre vanzarile online. Paradoxul, e si mai mare, intrucat tocmai internetul este cel care a provocat criza. Posibilitatea de a achizitiona muzica gratuit, de pe site-uri sau retele de sharing precum oDC sau mai popularele torrente, au scazut dramatic vanzarile. Foarte multi oameni nu au rezistat pe piata, casele de discuri au dat faliment sau sunt la limita subzistentei. Nu ca ne-ar interesa, in mod deosebit astaJ. Cert e ca, spre exemplu, in Romania anului 2012 un artist obtine un disc de aur pentru  5.000 de exemplare vandute, in conditiile in care cu doar cativa ani, limita minima de vanzari era de 50.000 de exemplare pentru un disc de aur.

De altfel, am contribuit cu totii la declin. E mult mai la indemana sa descari un numar nelimitat de albume sau melodii, fara sa le platesti, fara sa mergi la magazinul de muzica, fara sa faci economii, fara a cheltui bani. Am contribuit impreuna la aceasta mica piraterie. Fara a judeca in vreo anume directie fenomenul, proababil ca a fost oarecum natural. Desi nu e neaparat corect fata de munca unui artist, nu e de neglijat nicipretul destul de piperat al unui CD, in conditiile in care pretul de productie nu depaseste 50 de centi.

Ca-n orice domeniu, dacavrei sa rezisti pe piata, te adaptezi. Cum din vanzari nu se mai fac bani, singura sursa de venit este cea a concertelor, mai ales ca in scurt timp formatul fizic (CD-ul) va disparea, iar multa muzica se va gasi gratuit. Asa cum am observat, cei care fac muzica astazi urmeaza 2 directii: fie aleg sa fie independenti, fie sunt semnati  cu o casa de discuri si traiesc doar din single-uri. Ca artist independent, te ocupi de absolut tot: productie album si videoclipuri, promovare, distributie etc. Evident, aceasta cale e clar pentru muzica de nisa           (asa numita muzica pe care nu o auzim la radio). Cealalta categorie de artisti sunt cei foarte promovati pe toate canalele media ( tv, radio, internet) si care sunt sustinuti de promovarea generoasa a unor case de discuri. Avand multa expunere, castiga si bani de la UCMR, din plata drepturilor de autor aferente difuzarilor, dar au si o cale mai usoara spre succes. Beneficiile sunt la fel: concerte in cluburi, festivaluri ale beriiJ, zilele orasului Husi 😀 si lista poate continua. Trecand peste ironia evidenta, aici intervine prima mare diferenta sesizata vizibil. In Romania sunt putini artisti care pot face un concert clasic, in care publicul vine, plateste un bilet si isi asculta artistul preferat. De fapt, ii numeri pe degete: Tudor Gheorghe, Holograf, Iris, Stefan Banica si HoriaBrenciu ( asta cand nu se bat pe suprematia concertelor de 8 martie), si putini altii pe langa ei. In anti-teza, nu stiu cata lume ar plati bani pentru un concert la Sala Palatului pentru un concert Connect-r, Alexandra Stan si astfel de artisti( scuzati-mi lacunele dar nu-mi prea vin in minte, desi ii auzim mereu). In schimb, o trupa precum CTC ( stiu, multi nu au auzit de ei) aduce peste 1000 de oameni la un concert, duminica, in Silver Church.

Mie-mi plac oamenii care se sustin singuri. Cum spuneam, cei care fac muzica independent fac o muzica de nisa. Si pentru mine asta inseamna o garantie a calitatii si a originalitatii, pentru ca nu e niciun producator sau editor care sa intervina peste ceea ce tu vrei sa creezi. Daca in muzica ,,mainstream” intervin celebrele bariere gen ,,trebuie sa sune asa”, aici libertatea este totala.

Sa luam un caz concret. Pe langa job-ul stabil de cateva mii de euro pe care il am la o celebra multi-nationala ( glumesc, evident J ), ma ocup in paralel, alaturi de cativa prieteni, de o firma de organizari evenimente. Concret, organizam petreceri in cluburile de pe malul Dambovitei. In majoritatea cazurilor, este vorba de seri hip-hop/ r&b sau rap old-school. Ne place sa mergem la concerte, la alte petreceri de gen, chiar promovam evenimentele care ni se par interesante, suntem destul de bine angrenati in miscare. Ba chiar sunt printre putinii care mai cumpara si CD-uri, pentru colectie. De foarte multe ori, la concerte, ca orice muritor de rand, mai filmez diverse videoclipuri amator, pe care le incarc de obicei pe contul meu de youtube. Vibe-ul din concerte nu se compara cu sunetul de pe CD, asa ca e foarte bine ca si cei care nu au access sa vada atmosfera unui show live.

Printre zecile de videoclipuri incarcate se numarau si cateva ale grupului Haarp Cord. Numele probabil nu va spune nimic, nu e neaparat relevant pentru ce vreau sa explic, dar va recomand sa ii ascultati J. Intr-una din zilele trecute, am primit de la youtube un mail, prin care eram informat ca ,, We have disabled the following material as a result of a third-party notification from Haarp cord claiming that this material is infringing”. Pe scurt, intrucat am incarcat videoclipuri pentru melodii ale caror drepturi nu le detin, youtube mi-a inchis contul. Cei informati probabil stiu ca la 3 astfel de reclamatii, contul se inchide automat. Discutia legata de drepturile de autor e destul de complicata, mai ales ca acum avem si perspectivele adoptarii ACTA. Consideram insa initial ca mult mai ok ar fi fost ca administratorii canalului sa imi trimita un mesaj prin care sa ma roage sa scot eu materialele, si o faceam fara nicio problema. In fond, sunt utilizatori care incarca direct albume fara a avea acordul artistilor, ceea ce e mult mai grav. Perspective inchiderii contului nu mi-a suras deloc, mai ales ca aveam si material si montaje video originale, pe care nu aveam cum sa le recuperez daca nu-mi mai puteam accesa contul. Drept urmare, am facut o munca de cercetare, am luat legatura cu administratorii canalului, le-am expus problema si i-am facut sa renunte la reclamatii, avand promisiunea mea ca voi sterge toate materialele ce-i implica.

9 din 10 oameni nu ar fi avut probabil o reactie tocmai ortodoxa in urma acestei intamplari. Am citit pe un alt blog despre o situatie similara care a scapt oarecum de sub control (http://valentinbosioc.com/cand-rapperii-sunt-prea-plini-de-ei/). Sa zicem ca in cazul meu, a fost vorba de o alta circumstanta. Din nou paradoxal, eu am vazut oportunitatea acestor actiuni, intrucat am observant perspectiva clara: vizualizarile pe youtube sunt un mare reper al artistilor mai putin cunoscuti

In zilele noastre, cel mai facil mod de a asculta muzica este youtube-ul. Nu ne complicam cu descarcatul, e util atat la birou, cat si casa sau la o petrecere de camin si se updateaza constant cu muzica din absolute toate genurile. Dupa cum stiti, majoritatea artistilor au conturi oficiale, in care isi incarca single-uri noi, videoclipuri, interviuri etc. In ultimul an am constatat o scadere masiva a materialelor incarcate de cate utilizatori obisnuiti. Explicatia e simpla: cei care adminstreaza conturile oficiale au procedat exact cum mi s-a intamplat si mie, tocmai pentru a incarca materialele pe noile conturi oficiale si pentru a castiga vizualizarile. Miza e oricum imensa: in timp ce marii artisti internationali primesc bani de la youtube, raportat la milioanele de vizualizari pe care le au, cei la inceput au o sansa sa se expuna. Exemplul cel mai potrivut e celebrul Justin Bieber, care a devenit cunoscut tocmai in urma unui viral de pe youtube. Astazi are cel mai vizualizat videoclip de pe youtube (si probabil din lume) si cel mai probabil intr-un an va depasi 1.000.000.000 de vizualizari. Posibilitatea ca Youtube sa isi deschida o filiala in Romania ar insemna cu adevarat o noua era, intrucat artistii vor trai aproape exclusive din mediul online, si chiar sa castige bani de la compania patronata acum de Google. Rationamentul e simplu: multe vizualizari genereaza mult trafic, mult trafic genereaza publicitate, si evident publicitatea aduce bani. E un traseu deosebit de simplu, pentru ca ,,women lie, men lie, numbers don’t”.

Ajungem iarasi la premisa de la care am plecat, cea cu artisti independenti si cei mainstream. Dca spuneam la inceput ca industria muzicala este egala cu 0, nu pot sa nu ma bucur de turnura pe care au luat-o lucrurile. Ma bucur ca oamenii pe care ii ascult nu mai fac compromosuri pentru a fi difuzati, ca de-abia acum sita se cerne si oamenii cu adevarat si-au format gustul. Si lucrul asta se vede la concerte, in vanzarile de albume, in vizibilitatea tot mai mare pe care o au. Nu spun ca muzica comerciala e proasta, pentru ca mai sunt si exceptii, dar in general, e o muzica facuta sa sune la fel, pentru toata lumea. M-am ferit doar sa dau nume sau recomandari dintr-un motiv simplu: informatia e accesbila, si evident, doar la un click distanta. Da, e o pledoarie pentru cei care fac exact ceea ce simt, pentru ca inevitabil, un lucru facut din placere va aduce si satisfactii materiale. Imi place emulatia asta pe care eu o simt, pentru ca intr-adevar, asta da si muzica ce-mi place.

Posted on 17 Aprilie 2012, in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

