Spune nu … DIAcriticilor!

Salutare din nou,

Vad demult prin blogosfera diverse indemnuri la diacritice. In ultimul timp din ce in ce mai multe.Se spune ca daca esti roman le folosesti. Bineinteles, si reciproca ar fi valabila: scrii fara, nu esti roman. Habar n-am ce esti, tigan, englez, american ori din Papua Noua-Guinee(prescurtata PNG), cert e ca nu esti roman. In continuare voi spune de ce nu le folosesc eu, apoi ma voi „lua” si de o parte din cei care le folosesc:

1. PC-ul,ca si dispozitiv, fuse inventat de americani. Si tot ce e legat de el la fel. Romanii doar IL FOLOSESC. DIn acest motiv, mi-as da peste cap intreaga tastatura daca as baga diacritice.

2. Uneori nu se vad. Cand le folosesc in word, daca nu le bag pe simboluri, nu se vad si textul devine greoi.

3. Este mult mai simplu fara, scriu mai repede. In loc de 1 articol cu diacritice prefer sa scriu 2 fara.

4. Ultimul argument: google-ul nu e asa fericit. Esti mai usor de gasit daca le refuzi.

5. Pe langa toate astea, niciun argument PRO nu m-a convins.

De ce sunt totusi folosite? Nu stiu, probabil unii vor sa iasa in evidenta cu ceva. Cica esti roman daca le folosesti. Si asta ar fi dovada de corecta scriere. EU sunt insa de alta parere. Sa vedem insa cum stam cu erorile gramaticale:

1. SUnt unii oameni care nu stiu sa se exprime. Pur si simplu n-are nicio logica. Incep o fraza, o lasa neterminata. Sau scriu fraze aparent logice, care n-au insa logica intre ele. De ce astfel de oameni si-ar face blog nu stiu.

2. Sunt oameni care desi au logica si se exprima cat de cat coerent, sunt analfabeti. Acordul dintre subiect si predicat este ceva strain, iar virgula este pusa cand nu trebuie, cand trebuie lipseste.

3. Al treilea tip de erori sunt cele accidentale. Iti mai scapa cate o virgula, poate si un dezacord, dar cuvantul care le caracterizeaza este ACCIDENTAL. Nu gasesti o eroare de 2 ori, deci e clar ca omul stie gramatica. Se grabeste doar.

Din pacate, nu sunt perfect. Tind insa sa cred ca fac parte din categoria a III-a. Am erori, dar asta pentru ca „Refuz” sa corectez. Asta pentru ca gandesc ca daca ma uit peste el l-as modifica.

Dar lasandu-ma la o parte pe mine, uitati-va la primele 2 categorii. CUm vi se pare ca unul care face din primele 2 categorii SCRIE CU DIACRITICE? Si se mai si lauda cu asta! Nu-i asa ca e penibil? Nu zic ca toti care scriu cu diacritice sunt „analfabeti”, spun doar ca diacriticile nu sunt dovada de analfabetism. Unii incearca sa mascheze lipsurile lor clare iar altii vor sa iasa in evidenta. Eu unul refuz sa ader la asa ceva. Am 4 motive sa refuz si NICIUN MOTIV s-o fac. Sunt roman si scriu corect gramatical si fara diacritice. Deci … de ce as scrie cu diacritice?!

Salutari FARA DIACRITICE tuturor!

ps: Nu dau exemple de bloguri din cele 3 categorii, le puteti cauta si singuri!

Posted on 14 Mai 2012, in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 18 comentarii.

  1. Diana Bocai

    Doamne, lasa-ma ca am innebunit. Pana acum m-am chinuit sa scriu o ancheta cu diacritice, mor de ochi.

  2. Eu scriu doar cu diacritice si cred ca nu fac nici erori 🙂 Deci da, cu diacritice. La partea cu google nu sunt sigur ca ai dreptate, dar nu ma omor cu asta 🙂

  3. Hai sa las un comentariu fara diacritice, sa fiu in spiritul articolului. Nu este greu sa scrii cu! Fiecare dintre noi a trecut prin niste etape cand a pus prima oara degetele pe o tastatura: am tastat mai lent ca un melc pe baterii, doar cu cate un deget; apoi am prins putina viteza si foloseam mai cate doua, trei degete; apoi ne-am obisnuit si am memorat tastele. Scrisul cu diacritice e tot o etapa. Asa cum te-ai obisnuit sa scrii repede fara, o poti face si cu! Trebuie doar sa vrei. Dar na, fiecare cu alegerile si conceptiile lui! 🙂 O zi buna iti doresc, cu sau fara diacritice!

  4. Americanii, dupa ce au inventat computerul, au inventat și păcătoasa de tastatură în Română. Ca să fie folosită, că altfel nu îmi explic.
    O dată ce te obișnuiești cu ele, diacriticele sunt foarte ușor de folosit, și o să simți tastatura peste cap când este în engleză. De google ma doare fix in pix! Oricum tre sa ma mut pe domeniu si o sa fac PR in 200 de ani. Plus ca scriu de dragul de a scrie. Nu pentru Sf Goagal

  5. @Diana : ce zici tu e corect. CU diacritice scriu chestiile oficiale. De ce as scrie cu diacritice cand nu-s obligat s-o fac?

    @Lucianna: explica-mi te rog care e faza cu bannerul cu diacritice. NU observam si singuri ca bloggerul X scrie cu diacritice, trebuie sa ne puna si banner cu EU SCRIU CORECT CU DIACRITICE?

    • Tu ai făcut articol despre faptul că nu scrii cu diacritice, deşi lumea putea observa asta şi fără… şi te legi de faptul că unele persoane îşi pun un banner prin care susţin campania pro diacritice? I say: live and let live! 🙂

    • Apoi dacă limba scrisă cu toate literele a devenit motiv de laudă, eu ce să fac? Nu trebuie să ne întrebăm care e faza, ci de ce s-a ajuns aici.

  6. In articol eu ma justific. Am fost intrebat de multi de ce scriu fara, si de unii indemnat sa scriu cu. Am simtit nevoia sa ma „justific”.

    N-o sa ma vezi punand banner cu NU SCRIE CU DIACRITICE. Blogul e al meu si scriu despre mine. De ce fac asa si nu fac altfel 🙂

  7. Justifică-te, dar nu-i judeca pe alţii doar pentru că ţi se pare ţie că ai dreptate!;) Fiecare scrie cum vrea, demonstrându-şi abilităţile sau lipsa lor. Dacă tu preferi un anumit fel, asta nu înseamnă că e şi felul corect. 🙂
    P.S: nu ai pus banner cu „Nu scrie cu diacritice”, dar titlul e „Spune NU diacriticelor” :), care-i aceeaşi Mărie, cu altă pălărie!

  8. Sustin! Nu suport diacriticele!!!! Si mie- foarte greu sa imi modific tastaura si acasa si la serviciu ca sa pot scrie! Mai la serviciu unde nici nu am voie! Lasa ca cine vrea sa citeasca si sa inteleaga, intelege si fara caciulite (ca doar nu e iarna mereu sa le punem) si fara virgulite si alte hieroglife!

  9. „MIE MI-E” macar cu cratima zic sa scriem totusi!:))

  10. @Axlandra: Era o ironie titlul. Dupa cum vezi e si un joc de cuvinte, spune nu criticilor. Chiar trebuie sa explic totul? 🙂

  11. Hai s-o iau în ordine:
    1. Americanii nu au inventat şi primul mouse, prima tastatură, primul monitor, primul adaptor video, prima placă de sunet ş.a.m.d., asta pentru început.
    1.1. Şi ruşii, şi japonezii, şi chinezii utilizează PC-uri produse de americani, cum zici tu, şi-al dracului să fiu dacă am văzut vreodată plângeri din partea lor că se dă peste cap tastatura când scriu cu literele/simbolurile lor.

    2. Eu scriu tot ce scriu (inclusiv articolele de pe blog) în Word şi niciodată, dar NICIODATĂ nu am avut parte de bug-uri cum spui tu; şi vorba ‘ceea, scriu în Word de când am avut primul PC (recte de prin ’98).

    3. Dacă şi când te obişnuieşti să scrii cu diacritice o să ţi se pară aiurea să scrii fără; acum nu-mi spune că tu dacă scrii fără diacritice scrii de două ori mai repede decât ai face-o cu, pentru că asta ar însemna că nu ai viteză la capitolul tehnoredactare. Şi după aproape cinci ani de blogging, sau cât ai, ar trebui să scrii destul de repede.

    4. Eternul Gugăl. Ia mergi pe Gugăl, scrie în căsuţa de „search” romania şi vezi ce rezultate îţi dă; pe urmă, scrie românia şi compară rezultatele. Să-mi spui la ce concluzie ajungi, pentru că pun pariu că nu ai făcut asta până acum.
    3.1. Şi una legată de trafic: cât trafic ai tu din căutările pe Gugăl ale altora şi cât din alte bloguri (prin link şi alte modalităţi 2.0)? Ca idee, dacă tot nu e fericit Gugăl ăsta năzdrăvan …

    5. Nu e problemă de argumente, e problemă de mentalităţi şi atitudine.

    Bun, să trec la a doua parte:
    1. Pe cât pui pariu că dacă-ţi iau ORICE articol de-al tău la analizat pe text (şi crede-mă că îţi fac o analiză de n-o să mă uiţi toată viaţa de bloggăr) te încadrezi şi tu în categoria respectivă? Poate că mă încadrez şi eu dacă-mi face vreun lingvist analiză pe text, dar nu mă hazardez în a face afirmaţii de genul celei făcute de tine.

    2. Ce ziceai de virgulă?! Cam aşa ar trebui să arate textul tău de la punctul 2, dacă tot vorbim de virgule:
    „Sunt oameni care, desi au logica si se exprima cat de cat coerent, sunt analfabeti. Acordul dintre subiect si predicat este ceva strain, iar virgula este pusa cand nu trebuie; cand trebuie, lipseste”. Te las pe tine să-ţi dai seama de ce e cât se aproape de contradicţie alăturatul, în aceeaşi frază, a noţiunilor „cât de cât coerent” şi „analfabet”.

    3. Ce are de-a face o greşeală accidentală cu ideea de a te lua de cei care folosesc diacritice? Aici am rămas total pe dinafară, sincer să fiu.
    3.1 Haida de, dacă nu repeţi o greşeală înseamnă că ştii gramatică?! Again, ai dat cu bâta-n baltă.

    Chestia cu „refuz că corectez pentru că mă gândesc că dacă mă uit peste el îl modific” semnifică, în opinia mea, instabilitate şi constanţă în a-ţi menţine ideile. De ce? Pentru că una este să te uiţi peste un articol şi să corectezi micile greşeli (pe care oricine le face; le fac şi eu, dar când mă uit ultima oară peste articol pentru a-l corecta exact asta fac: corectez textul, dar îl menţin în forma iniţială pentru că părerea exprimată în el rămâne nealterată) şi cu totul alta e să îţi schimbi ideile la fiecare privire pe care o arunci peste articolul respectiv. Uite un exemplu la articolul de faţă: dacă te-ai fi uitat peste el ca să corectezi micile greşeli şi ai fi corectat din “SUnt” în “Sunt”, chiar ai fi modificat ideile din articol într-o mare măsură doar pentru că ţi-ai adus aminte că de fapt X e Z şi nu Y?! Să fim serioşi …

    Te contrazici în afirmaţii; sau le faci să pară greu de înţeles, dacă vrei aşa: “Nu zic ca toti care scriu cu diacritice sunt “analfabeti”, spun doar ca diacriticile nu sunt dovada de analfabetism”. Bun! Deci unii care scriu cu diacritice nu sunt analfabeţi, iar alţii sunt; până aici sunt de acord cu tine. Cât despre “diacriticile nu sunt dovada de analfabetism”, înseamnă că nu ai făcut logică de clasa a X-a, monsieur! Dubla negaţie este afirmaţie, deci ce ai “zis” tu ar însemna, prin analogie, că diacriticile sunt dovadă de cunoaştere a scrierii (căci analfabet înseamnă, conform DEX, persoană care nu ştie să scrie … prin extensie, o negaţie a calităţii de a ştie să scrii).

    Vezi tu, doctorande, tu eşti român, nu roman. Sens puţin schimbat al aceluiaşi cuvânt, folosit cu şi fără diacritice, este?! Asta aşa, ca idee de principiu. Eşti român şi scrii corect gramatical dacă scrii cu diacritice, caută DOOM-ul şi vei vedea de ce. Eşti “roman” şi scrii fără diacritice. Atât, scrii. Punct. Nu scrii (neapărat) corect gramatical şi nu coerent.

    Te provoc la o chestie: ai o bere pentru fiecare greşeală de gramatică pe care am făcut-o în comentariul ăsta. Aşa cum l-am scris, mai încet din cauza faptului că scriu cu diacritice şi din cauză că l-am scris în Word, unde nu mi se văd semnele … Te bagi?

  12. Sa le iau pe rand:

    1. Incep cu sfarsitul si zic: nu sunt omul care sa corecteze greselile gramaticale. Nu sunt corector si nu-mi propun asta. Pot spune ca in mare scrii corect, si asta e cel mai important.

    2. „Sunt oameni care desi au logica si se exprima cat de cat coerent, sunt analfabeti. Acordul dintre subiect si predicat este ceva strain, iar virgula este pusa cand nu trebuie, cand trebuie lipseste.”

    Exprimarea mea este nefericita. Si recunosc. Acesti oameni au logica, par coerenti, dar fac greseli grave de tot gramaticale. Ok, nu-s analfabeti in sensul clasic al cuvantului, dar nu le au cu gramatica. Sensul literar efectiv este uneori diferit de intelesul comun. Cand zici X E ANALFABET, cu siguranta nu te referi la faptul ca X nu cunoaste literele alfabetului

    3. Recunosc ca e o chestie de obisnuinta. Dar mai e o chestie pe care am uitat s-o precizez in text. Eu prima oara am scris cu diacritice in facultate, la referate. Pana atunci scriam pe calculator doar fara diacritice. Pana si la referatele de la limba romana eram „tolerat” cu asa ceva. FIind o chestie impuse, creierul meu a respins-o. Ok, scriam referatele cum mi se impunea. Dar niciodata n-as scrie nimic cu diacritice DIN PROPRIE INITIATIVA. Ceva impus ramane ceva impus.

    4. Sunt lucruri ilogice in unele articole. Posibil. Sper totusi ca articolele de genul sunt minoritare si nu majoritare.

    5. Legat de erorile accidentale ideea e simpla: daca tu scapi un dezacord este din graba. Daca ai un articol in care te exprimi constant asa inseamna ca tu crezi ca asa e corect. D-aia am spus chestia cu repetitia. Sunt oameni care vorbesc cu constant cu dezacorduri (si scriu la fel) si oameni care vorbesc corect, dar mai scap cand si cand un dezacord.

    6. Ideea articolului e alta si tu n-ai inteles-o. Eu nu am ceva cu cei care FOLOSESC diacritice, e treaba fiecaruia cum alege sa scrie. Eu am ceva cu cei care MILITEAZA pentru folosirea lor si care au bannere ostentative cu EU SCRIU CU DIACRITICE. Pe deasupra, mai si critica pe cei care nu le-ar folosi.
    Iar eu sustin ca de multe ori in spatele diacriticilor se afla exprimari incorecte. Eu prefer oameni care scriu FARA diacritice, dar scriu corect gramatical.

    7. Nu stiu care e faza cu tine (nici macar cine esti). Pe de-o parte ma injuri (fie si stilat) in alta parte (citez: „Futu-l în minunăţia lui dară „), iar apoi vii la mine pe blog si vrei sa pari ala coerent. Nu spui nimic insa despre cine esti , ce blog ai (poate ca ai greseli gramaticale pe blogul tau, nimic. Poate tu ai un blog plin de erori gramaticale si acum ai scris un comentariu pe care l-ai dat la verificat de 5 ori ca sa para perfect gramatical.

    Sper totusi ca ale mele comentarii te-au multumit cat de cat. Daca nu, asta e, un cititor in minus. Oricum, decat cititori care sa ma critice „pe la spate”, mai bine lipsa 🙂

    Salutari MINUNATE si BLOGOSFERICE tuturor 🙂 (stiu ca te enerveaza, d-aia le-am si pus din nou)

    • Problema e că eu nu par ci sunt coerent. Dacă te-njur, oriunde ar fi, te pot înjura coerent; nu-i asta un bai. Trecem peste …

      Dacă vrei îţi trimit un CV detaliat cu mine, dacă eşti curios. Nu mi-e greu să dau „send” unui e-mail. Cu tot cu blog trecut, ca să fie bine şi să nu fie rău (cum îi vorba ‘ceea). Partea cu erorile gramaticale nu mi se aplică; dacă eşti curios, întreab-o pe Kathy la un blogmeet „cum scrie aiurică ăla de SagittariuS?”, că ea mă ştie cum scriu.

      Dacă eşti curios, bagă un click pe link-ul de pe nick, te va duce direct pe blogul meu.

  13. E ciudata discuţia…

    De ce ?

    Fiindcă am scris o viaţă fără diacritice …

    Apoi:

    – am realizat că nu-i treaba mea să schimb ortografia şi ortoepia limbii române – pentru asta avem Academia Română cu institutele de profil din subordine; eu cred că oamenii de acolo ştiu ce fac…

    – fără diacritice cred că limba este sărăcită (părerea unui om care nu are studii umaniste ci aşa zis exacte la cel mai inalt nivel)…

    – am constatat ca pe site-urile din Franţa, Ungaria, Germania (mai sunt şi altele, căutaţi-le singuri) nu se face rabat de la alfabetul limbilor respective… deci işi respectă limba;

    – în Serbia ştiţi cum se împacă scrierea cu caractere latine cu cele chirilice? … dacă sunteţi interesaţi să aflaţi detalii tot Google ne salvează…

    – de pericolul interpretării unui text fără diacritice în instanţă mi-am dat seama destul de repede… sper să nu aveţi ocazia aceasta… eu mai scriu şi texte (pentru contracte de exemplu) care pot intra, dacă sunt litigii între părţi sau cu autorităţile, sub lupa unei instanţe… vă rog să găsiţi singuri cuvinte cu dublu sau triplu înţeles (interpretare) atunci când nu sunt scrise cu diacriticile de rigoare…

    AŞA CĂ ACUM SCRIU CU DIACRITICE CHIAR DACĂ SUNT VARIANTE MAI VECHI DE MSOffice CE NU LE PREA ÎNŢELEGE… Chiar azi am fost rugat de un Client pe un proiect comun sa-l ajut să le vadă corect în loc de pătrăţele sau alte semne ciudate pe care poate le stiţi (el este pe MSO 2007 – eu pe 2010 cu pachetul complet de lb. română)…

    NOTĂ SPECIALĂ: Aveţi grijă ce diacritice folosiţi, … este o confuzie, încă foarte mare, între cele româneşti aşa cum sunt definite de Academia Română şi cele turceşti, vezi link-ul de mai jos:(http://ro.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Diacriticele_vechi_%C8%99i_noi)

    Uite, acum am impresia că le-am folosi pe cele rele (cu sedila lipită)…

    EU cred că discuţia este forţată, ca multe altele din ţara asta, şi poate fi concluzionată, din păcate, şi aşa:

    1. Avem o regulă (lege, normativ, etc., etc.,) pe care trebuie să o respectăm… chiar e nevoie?

    2. Lasă că-s eu mai deştept şi inventez regula mea, legea s-o respecte alţii (citeşte: proştii)?

    3. Ce-mi pasă mie dacă nu-i corect când este infinit mai uşor să scriu fără…

    4. Mai am… dar mă opresc aici ca să nu vă plictisesc…

    Am scris cam mult, eu intervin fff rar pe astfel de bloguri… dar cred că subiectul este de mare interes…

    O zi bună tuturor,

    Octavian

  1. Pingback: E Vineri! Iar Vineri = Recomandari! | De prin viata adunate

  2. Pingback: Ca de obicei, vinerea recomand articole… « CEL MAI MINUNAT BLOG!

Lasă un răspuns

