Guest-post – Carte tipărită vs. E-book reader

Salutare tuturor,
Sunt Maria, autoarea blogului Film Cultură Artă (http://filmarta.blogspot.com/) și astăzi am onoarea de a scrie un articol pentru Cel mai minunat blog. După cum o să vă dați seama și de pe blogul meu sunt pasionată de artă, de altfel am și urmat o facultate de arte, literatură, dar mai ales de cinematografie. Sunt olteancă, am făcut facultatea în Iași, iar acum urmez master-ul în București și de aproape un an încerc să-mi fac și eu loc în blogosfera cinefilă.

     În primul rând vreau să-i mulțumesc autorului acestui blog pentru găzduire și să-mi cer scuze pentru întârziere (propunerea pentru un guest-post a fost făcută acum ceva timp).

Deoarece pe blogul meu scriu despre filme, artă, cărți sau evenimente culturale, mi-am propus să ating un alt domeniu cu acest articol. M-am gândit ceva timp despre ce aș putea să scriu și așa cum era de așteptat nu am reușit să „ajung” prea departe de domeniul cultural, dar sper ca acest articol să fie pe gustul cititorilor și chiar aș fi curioasă care este părerea lor/ alegerea lor vis-a-vis de cărți tipărite și e-books.

Care este locul în care vezi cei mai mulți cititori? Mulți ar spune librării, ceainării, etc., eu o să spun – metroul. În metrou nu ai ce peisaj să admiri, iar să stai să te holbezi la oameni este cam nepoliticos, mai asculți la mp3, dar cu privirea ce faci. Nu știu cum sunt alții, dar eu mă plictisesc teribil în metrou dacă nu am o carte, nu îmi place să „admir” oamenii pentru că pur și simplu nu mă interesează, și cum eu merg cu metroul aproximativ 50 min zilnic, pentru mine cartea este cel mai bun remediu împotriva monotoniei. Știu că sunt foarte multe păreri gen „cei care citesc în metrou o fac doar de ochii lumii” sau „nu ai cum să te concentrezi în timp ce merge metroul” s.a. Nu știu alții cum sunt dar în ceea ce mă privește – Fals. Poți să te concentrezi atâta timp cât nu ești prea interesat de cum arată oamenii din jurul tău, pentru că altceva nu ai să vezi în metrou, și mai ales nu cred că oamenii citesc „doar de ochii lumii”, în metrou, autobuz sau spații publice sunt oameni pe care nu-i cunoști și probabil nu o să-i mai vezi niciodată, de ce te-ar interesa dacă te văd cu o carte sau cu un mp3.

De ceva timp am observat, binînțeles în metrou, din ce în ce mai multe persoane cu E-reader și de asemenea am văzut, pe net în general, cât mai multe dezbateri despre care ar fi mai avantajoase cătțile tipărite sau e-books.  Argumente găsiți și pro și contra pentru ambele. Unii spun că nimic nu poate înlocui citirea unei cărți tipărite, că pentru ei contează răsfoitul paginilor, mirosul hârtiei, faptul că pot sublinia paragrafe care le plac sau adnotări pe margini,  nu au nevoie de baterie, etc.  Alții, din contră, consideră că este mai comod un e-reader,  are funcții de zoom, redimensionare a literelor, poți să folosești ce font vrei, poți stoca nenumărate cărți,  este mai „eco”, notițele pe care le faci pot fi găsite mai ușor și pot fi șterse etc.

Eu personal, deocamdată, prefer cărțile tipărite, dar asta nu înseamnă că văd e-book ca fiind nefolositor, așa cum nu exclud achiziționarea unui e-book reader pe viitor.

Cred că acest „război” carte tipărită vs. e-book, este unul lipsit de sens, preferințele diferă de la persoană la persoană, esențial este cititul și nu forma în care o faci. Nici fanii cărților tipărite și nici fanii e-books nu trebuie să-și faca griji, nu cred că vreo una dintre cele două variante de citit o să dispară sau o să se demodeze vreodată .

Nu de mult ne plângeam că „tânăra generație” nu mai citește. Acum ne plângem de modul sau locul în care oamenii citesc, sau sesizăm faptul că cititul a ajuns să fie o fiță? Dragii mei nu contează dacă citiți o carte tipărită sau un e-book reader, important este să citiți.

Posted on 29 Mai 2012, in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

