Guest-post – Şi politeţea unde-i, dom’le?

Iulia Dinca este colega cu mine la drept. S-a lasat greu convinsa sa contribuie cu un articol pentru blog. Despre ea detalii AICI si AICI, adica atunci cand am scris de ziua ei 🙂

Now enjoy the article 🙂

E un subiect mult prea cunoscut de toată lumea, vechi de când am început să folosim mai des mijloacele de transport în comun şi să ne transformăm în întruchiparea unei grădini zoologice. Regulile simple de bun simţ zboară pe geam atunci când te grăbeşti să ajungi undeva sau când, pur şi simplu, ţi se pare plictisitor să aştepţi la rând cu ceilalţi.
O să mă refer la un subiect cunoscut mie: “excursia” prin metrou. Este o plăcere de nedescris să te plimbi pe la metrou dimineaţa sau seara când tot poporul se duce sau se întoarce de la serviciu. Nu că în alte perioade ale zilei nu te-ai putea întâlni cu fenomenul de care vorbesc, dar atunci este mai accentuat. Pe lângă aglomeraţia generală, călcatul pe picioare şi dorinţa acută de a scăpa din junglă, sunt câteva personaje cu care îmi face o deosebită “plăcere” să mă întâlnesc:
1. “n-am loc, dar îmi fac” – tipic pentru metroul românesc; personajul consideră că rolul lui dimineaţa este să împingă lumea, nu de alta dar doreşte cu orice preţ ca toată lumea să intre în metrou. Aşa că nu mai contează că e ultimul în rând, primul trebuie să ajungă, motiv pentru care toţi ceilalţi vor fi striviţi în stânga şi în dreapta pentru ca el să prindă un loc potrivit.
2. “mi-am cumpărat scaun, nu ştiai?” – un alt fenomen foarte dezvoltat la noi, ocupatul scaunelor. E absolut haios să urmăreşti acest eveniment. N-am nicio problemă cu oamenii în vârstă, care au nevoie să stea pe scaun şi se grăbesc puţin. Dar devine incredibil când totul începe să semene cu o cursă. Am prins momente când deşi erau 5 oameni în aşteptarea metroului şi vagonul aproape gol, tot şi-au dat coate – “primul venit, ia locul mai bun”; nu-i chip să pricep de ce să mă comport ca la maraton, dacă tot voi prinde un loc liber.
3. “nu cobor la prima, dar ce conteaza?” – poate mai rău decât personajele care împing şi dau coate, mă enervează acelea care se pun în uşă degeaba. Nu mă refer la cele care se urcă la Unirii, când tot Bucureştiul merge la serviciu – am fost şi eu pusă în situaţia de a sta în uşă deşi nu coboram la prima, din cauza aglomeraţiei – cazurile acestea sunt de înţeles. Mă refer la cei care ştiu că nu coboară, văd că metroul e gol şi totuşi au o plăcere în a se pune în faţa. Un caz aparte e reprezentat de copilaşii de liceu, care fac din asta un trend şi li se pare cool să formeze o linie în faţa ta, doar de dragul de a avea tu pe cine să îmbrânceşti şi să înjuri.
4. “urcăm şi apoi se coboară” – ultimul tip pe care îl analizez e al celor care au obiceiul să se pună în faţa uşii, deşi e staţia aglomerată şi metroul la fel. Pentru că a intra primul e important, să nu uităm. Mai important decât să facem loc celor care vor să iasă. Şi cu siguranţă mai important decât să fim politicoşi, pentru că nervii sunt la ei acasă, dacă indrăzneşti să le zici ceva sau dacă dai din greşeală peste ei.

Acestea sunt cazurile care mi-au atras mie atenţia, deşi sunt convinsă că nu-s singurele. Uneori mă întreb dacă e doar o iluzie că ne aflăm în Europa…

Posted on 5 Iunie 2012, in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 2 comentarii.

  1. Te astept si la mine pe blog…

  2. Legat de primul punct, sa cauti pe net clipuri cu metrouri japoneze, unde sunt oameni angajati special sa impinga lumea care nu mai are loc.

    Faza cu scaunele este o ramasita de pe vremea comunismului, cand toata lumea se inghesuia pentru orice. Ai vazut si acum la televizor cand arata deschiderea unui hipermarket, nu e nicio oferta, nu se vinde nimic special si totusi primul rand de spartani este constituit din … babe.

Lasă un răspuns

