Taxa auto

Taxa auto, cunoscuta mai nou sub titulatura de TIMBRU DE MEDIU, este de fapt fosta taxa de mediu. Din pacate insa orice discutie despre taxa auto degenereaza in discutii politice. Nu stiu care guvern o introdusese, apoi a fost scoasa, amanata, acum din 2013 a revenit sub alta denumire. Da, cica timbru suna neutru si chiar pozitiv.

Nu-mi dau seama cat de buna e taxa. Stiu doar ca este utila din 4 motive:
1. Este utila mediului, pentru ca scoate din circulatie masini vechi, cu alte standarde de poluare. Deci nenea mediul e fericit, ca si activistii de mediu. Ok, nu-i poti multumi in totalitate, mai tai tu o padure, mai dai drumul la Rosia Montana, dar trebuie sa iei si o decizie sa le inchida gura. Cumva.
2. Este utila producatorilor de masini noi. Iar in Romania sunt 2 mari producatori: Dacia la Mioveni si Fordul la Craiova. Aia au bani, au influenta, dar au si o gramada de locuri de munca. Trebuie incurajata cumva productia de la cele 2 fabrici.
3. Masinile noi sunt mai sigure. Un morman de fiare din 1985 nu este la fel de sigur ca un morman de fiare din 2012. Si atunci cumva trebuie sa incurajezi omul sa renunte la masinuta lui draga. Si trebuie descurajata practica: mai bine o dau la altul decat s-o dau la remat. Statul trebuie cumva sa incurajeze oamenii s-o dea la remat. Si pentru siguranta, dar si pentru argumentele de mai sus.
4. Aduce bani la bugetul de stat. Direct. Da, de ce sa ne ascundem dupa degete: taxa auto aduce bani la bugetul de stat. Nu-mi dau seama cati, dar aduce. La ce sunt folositi acesti bani nu stiu. Ar trebui folositi pentru programul rabla, nu? Ca acel program are niste costuri. Ma rog, calculul bugetului de stat este cu adevarat un secret … de stat. Intai toti banii intra la buget si apoi sunt redistribuiti catre diversele bugete secundare. De ce nu s-ar duce niste bani direct nu stiu.

Mai nou cica se taxeaza si reinmatricularea unei dacii vechi. Pana acum se taxau doar cele aduse d-afara. Adica puteai cumpara dacie din 95, dar nu aveai voie mertan din 2000. Nu-mi dau seama cat de bine sau de rau este, dar se inscrie in logica ecologista de la punctul 1.

Inchei cu inceputul: din pacate nu au avut loc discutii serioase despre utilitatea acestei taxe. Sau inutilitatea ei. Totul s-a rezumat la politica, la cine a introdus-o si la cuantum. Nu zic ca e utila, habar n-am, dar inutilitatea ei ar trebui sa fie stabilita nu de analistii politici, ci de niste specialisti in economie ori in domeniul auto (cei din domeniul auto sa vorbeasca despre siguranta si alte alea). Politicienii au luat decizia, dar decizia este pur politica? Oare?

Inchei aici. Fara sa adaug altceva. Salutari STUDENTESTI tuturor 🙂

ps: Discutia mi se pare relevanta din punctul de vedere al politizarii excesive din tara noastra. O dezbatere altfel utila devine politica, desi nu ar trebui sa fie asa.

Anunțuri

Posted on 13 Ianuarie 2013, in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: