Saptamana altfel LA TEATRU

Saptamana altfel LA TEATRU

Nu sunt in elev, nu (mai) am elevi printre apropiati. Totusi, am reusit sa ma infiltrez printre elevi saptamana aceasta. Cum? Simplu: mergand la teatru.

Am vazut la 2 teatre cu care colaborez spectacole la ore ciudate. Da, ora 15, respectiv ora 11, in timpul saptamanii, sunt ore ciudate. Am dat mailuri celor 2 teatre, am primit confirmarea ca nu e eroare pe site, mi-am rezervat loc si am mers la teatru. Am martori in acest sens, nu am facut asta de capul meu.

 Luni, la ora 15, am fost sa vad Titanic Vals la Nottara, iar joi, la ora 11, am mers sa vad Steaua fara nume la Elisabeta. Daca faceti click pe numele celor 2 spectacole veti da de articolele dedicate acestora de pe EmilCalinescu.Eu. Nu stiu ce clase de la ce scoli/licee erau, dar nici nu e relevant acest lucru. Nu despre ele vreau sa va vorbesc acum, ci despre Scoala altfel la Teatru. Asadar, CUM este un public format, in proportie de 90%, din elevi:

1. Pentru prima oara am auzit aplauze la inceput. Nu stiu de ce, probabil acele aplauze tin loc de acel BUUUUNAAA ZIUAAA pe care-l ziceau in cor elevii cand intra profesorul in clasa. Oricum, se aplauda cu entuziasm, din tot sufletul. Nu stiu cat de obisnuiti erau actorii cu asta, dar pe mine m-a distrat faza.

2. Este un public EXTREM de galagios. Se potoleste greu dupa poante, fiecare elev simtind nevoia SA SPUNA CEVA. Uneorii actorii se opreau efectiv, asteptand sa se faca liniste. La Elisabeta, la Steaua fara nume, chiar auzeam constant profesori facand semne ori chiar zicand celebrul SHHT! Eu asteptam, insa, sa aud LINISTE IN CLASA. N-am avut norocul de asa ceva (la primul spectacol am stat sus, la loja, nu stiu exact cine ce zicea prin sala).

3. La Steaua fara nume, la inceput, eleva din spectacol facea cu mana (ea, de fapt, era in gara si facea cu mana celor din tren). Elevii din sala aveau impresia ca le face lor cu mana si faceau si ei. O faceau entuziasti si erau ATAT DE FERICITI ca actrita de pe scena le facea in continuare cu mana. Se simteau PARTE DIN SPECTACOL!

4. In mod paradoxal, nu am auzit niciun telefon sunand si nu am vazut pe nimeni butonandu-l. In ultima vreme telefoanele suna mai des persoanelor in varsta. Daca acestea sunt femei e dramatic: pana il gaseste-n geanta trece cel putin un minut, timp in care toata lumea se uita urat la persoana respectiva. Iar daca persoana respectiva NU are bunul simt sa-l dea, macar atunci, pe silentios, lucrurile sunt cu atat mai neplacute. Dar sa revenim la elevi…

5. Ambele spectacole au fost foarte lungi. Tind sa cred ca au fost PREA lungi pentru un public de elevi. Eu as fi ales spectacole mai usoare, mai scurte si, poate, mai amuzante. Inteleg de ce copiii nu au fost trimisi la Caragiale (li s-ar fi parut o prelungire a lectiei, poate n-ar fi vrut sa vina), insa se gaseau spectacole potrivite pentru varsta lor, mai scurte si mai putin obositoare. Spre final cu totii pareau obositi si dornici sa iasa afara.

6. La Elisabeta, la un moment dat, am auzit un OOO pe care, recunosc, nu l-am auzit NICIODATA la vreun spectacol de teatru. Spectatorul NORMAL de teatru face doar 2 lucruri: rade si aplauda. Alte sunete nu PREA scoate. Acum o sala intreaga a avut o reactie cu care personal nu-s obisnuit. Si actorii au parut un pic mirati.

7. La un moment dat am stranutat puternic. In general nimeni nu reactioneaza, poate chiar se uita urat. Elevii sunt diferiti: s-au intors deodata spre mine si vreo 3 au simtit nevoia sa spuna cu voce tare NOROC sau SANATATE! Ma pufnea rasul, noroc c-am schitat doar un zambet si lucrurile au continuat. Oricum, din cauza acelui stranut cativa m-au studiat din cap pana-n picioare si dupa spectacol. Eram important. Eram CEL CARE A STRANUTAT.

Per total, o experienta placuta. Ma bucur ca cele 2 teatre, Elisabeta si Nottara, mi-au dat aceasta posibilitate.

Imi permit, insa, sa dau 2 sfaturi celor care se ocupa de educatie (parinti, profesori si legiuitori):

1. Elevul se disciplineaza nu mergand alaturi de ALTI elevi la teatru, ci mergand la un spectacol normal, alaturi de adulti. Asa se maturizeaza, asa invata sa se comporte normal. Ei pareau ca se comporta tot ca la clasa, cei de pe scena fiind doar niste profesori. Unele reactii nu le-ar fi avut daca erau in sala alaturi de publicul NORMAL de teatru.

2. Elevii ar trebui dusi MAI DES la teatru. Eu, in 12 ani de scoala, am fost dus O SINGURA DATA la teatru, de catre invatatoare (la un  spectacol pentru copii). De atunci nimic. E drept, pe vremea mea (ce batraneste suna) nu exista SAPTAMANA ALTFEL. Dar oare asta sa fie o scuza valida?

Da, preferabil sa-ti petreci Saptamana altfel la teatru. Da, e o idee buna si ca teatrele sa aiba spectacole la ore accesibile elevilor. Dar parintii ar trebui sa-si duca constant elevii la teatru, profesorii ar trebui sa organizeze mai des astfel de „escapade”, iar legiuitorii ar trebui, de ce nu, sa prevada macar recomandari in acest sens. Din punctul meu de vedere, inveti mult mai usor dramaturgia lui Caragiale ori a lui Alecsandri vazandu-le puse in scena decat citindu-le textul. Piesele de teatru sunt scrise pentru a fi puse in scena, nu pentru a fi citite ca atare.

Orice defect pe care-l au elevii actuali este cauzat de profesori, parinti ori legiuitori. Cum as putea numi un absolvent de liceu care pana la terminarea acestuia nu a mers la teatru? Daca-i vorba de absolventi din localitati fara teatru as putea accepta (desi vin si acolo trupe de teatru, se pot organiza excursii tematice, se poate si acolo, daca este dorinta). Daca e vorba de elevi BUCURESTENI, este de neacceptat.

Saptamana altfel la teatru este o idee buna. Trebuie incurajata, aplaudata si, de ce nu, completata si in celelalte saptamani ale semestrului. Salutari TEATRALE tuturor si mergeti la teatru, in oricare zi din an!🙂

Posted on 10 Aprilie 2015, in Educatie, Teatru and tagged , , . Bookmark the permalink. 1 comentariu.

  1. Mie mi-a placut foarte mult de ei, asa galagiosi. :))

Lasă un răspuns

