Elevii romani invata 3 limbi straine

Elevii romani invata 3 limbi straine

 

 

M-am abtinut sa comentez posibilele reforme din educatie, insa nu ma pot abtine sa nu ma refer la scoaterea limbii latine din programa scolara.

Cumva, simt ca trebuie sa-mi spun punctul de vedere legat de acest lucru, mi se pare un lucru extrem de relevant, iar experienta mea, de elev si ulterior de student, zic ca-s relevante in context.

Asadar, afirm raspicat, cu subiect si predicat, ca elevii romani invata 3 limbi straine. Da, ati citit bine: trei limbi straine. In cazul meu, acestea au fost, in ordinea numerelor de pe tricou: Engleza, franceza si latina.

De ce afirm asta? Simplu: limba latina, oricat de asemanatoare ar fi cu limba romana, este tratata ca o limba STRAINA. Are multe elemente comune, dar, cumva, e diferita.

Problemele mele cu limba latina sunt numeroase. Enumar doar cateva dintre ele:

Limba Latina

Se face indeajuns de putina latina incat sa nu ramai cu nimic

Eu am facut realul, deci am facut latina in clasa a VIII-a, ca toata lumea, si 1 ora pe saptamana in clasa a IX-a. Sa va zic cum am trecut clasa intr-a IX-a? Va zic: am luat sfantul 5 invatand … istorie. Nu ca n-ar fi fost ora distincta de istorie, dar na…

… ori indeajuns de multa incat s-o urasti

Clasele de uman dau TEZA la latina. Da, ati citit bine: TEZA! Fac 4 ani de zile, habar n-am cate ore (1 sau 2 pe saptamana, sper sa nu gresesc). Oricum destul de mult, dupa mine. In total, 5 ani de limba latina.

Nu se face in mod serios

Va imaginati ca in scolile generale nu exista profesori specializati de latina? Orele le tin profesorii de romana care, daca-s aceiasi cu cei de la clasa, prefera sa faca gramatica sau literatura. Adica limba romana.

In rest, treci fie stiind istorie, fie pur si simplu nestiind nimic. Nu va imaginati ca tot romanul stie latina. Nu stie aproape nimic, mai ales ca declinarile si toate chestiile alea sunt inaplicabile in mod direct. Asa ca ajungem la …

Utilitatea limbii latine

Ni se spune ca inveti mai usor o alta limba din familia celor latine. Pai, in cazul meu, am invatat engleza si franceza la scoala. In loc sa fac latina, in cei 2 ani mai bine as fi facut spaniola. Sau italiana. Sau portugheza. Sau, la dracu, catalana. Ar fi fost mai util si as fi retinut mai multe pentru ca, ati ghicit, as fi avut cu cine s-o exersez. As fi putut cauta pe internet, sa citesc ziare ori site-uri in aceste limbi. Aveti impresia ca gasiti site-uri scrise in limba latina?

Se spune, de asemenea, ca este indispensabila pentru a studia dreptul. Fals. Dreptul roman are niste principii, aplicabile si astazi intr-o oarecare masura, insa le poti invata fara sa ai habar de latina. Sunt avocati care nu stiu latina si profeseaza. Latina, in mod direct, nu-ti este ceruta nici la admiterea de la drept, nici la admiterea in barou ori INM.

Nu am facut istoria, dar e acelasi lucru. Cercetatorilor le este necesara, poate gasesc documente antice, poate au nevoie de ea, dar, Dumnezeule, cati sunt cercetatori? Pe acelasi principiu la istorie e nevoie si de greaca veche. S-o invatam si p-aia?

Ne pierdem identitatea?

Cand se termina argumentele logice, urmeaza cele sufletesti. Ne pierdem identitatea scotand latina, ne pierdem identitatea scotand religia din scoli. Dar nu ne-o pierdem cand elevii stau 6 ore pe zi la scoala, invatand lucruri pe care nu le aplica? Chiar trebuie sa avem niste obiecte in programa doar pentru a le avea?

Identitatea inseamna altceva, nu inseamna o limba moarta, care ti-e utila doar in mod indirect, in rare cazuri. Identitate inseamna sa apreciezi un film romanesc si sa incurajezi cinematografia ta, identitate inseamna sa te mandresti cu o ie romaneasca, identitate inseamna sa te mandresti cu limba ta si s-o vorbesti corect, identitate inseamna sa apreciezi obiceiurile culturale romanesti.

Credeti ca in toate tarile latine, Franta, Italia, Spania, Portugalia, se studiaza limba latina? In foarte putine tari se mai studiaza.

Profesorii au de pierdut

Ca de obicei, problema nu e la elev, ce trebuie sa invete el, ci la profesor. Problemele sunt de genul: profesorul X ramane fara catedra, obiectul Y e util, dar cine-l preda?

Sa nu mai spun de marea problema: cum e notata materia Z? E noua, e frumoasa, se fac jocuri, elevii se simt bine. Dar cum se noteaza?

Limba latina romani

Retineti!

Ca la scoala, va OBLIG sa retineti titlul: elevii romani studiaza 3 limbi straine. Dintre acestea, doar 2 sunt aplicabile direct. Cand cereti pastrarea limbii latine, ar trebui sa va ganditi la acest aspect. Salutari ROMANESTI tuturor!

Posted on 4 Martie 2016, in Educatie and tagged , . Bookmark the permalink. 2 comentarii.

  1. Eu am fost printre cei care am dat teza la latina! Si spuneam si Tatal nostru in latina la inceputul fiecarei ore de latina!Cu ce m-a ajutat? Cand am citit cartile lui Dan Brown erau cuvnte in latina si mici pasaje pe care le intelegeam :)Iupi!

  2. Eu am invatat limba latina si nu m-am suparat deloc…pana la urma e o lectie de istorie…Asa ar trebui vazuta…parerea mea , desigur!

Lasă un răspuns

