Fotbalul si matematica

Fotbalul si matematica

 

Stirea weekendului a fost cea legata de manualul auxiliar de matematica scos de o editura in colaborare cu FRF. Trecand peste erorile grave din ziua lansarii, dar si peste misto-urile inevitabile, ideea in sine mi se pare extrem de interesanta.

Pentru a intelege de ce apreciez eu ideea, va spun doua chestii din indepartata mea cariera de elev.

Fotbalul m-a invatat geografie

Serios, ma laud cu faptul ca datorita fotbalului am invatat multe capitale ale lumii (in special din Europa, dar nu numai). In 2002 am invatat geografia statelor Coreea de Sud si Japonia, ma mai uitam si pe la Cupa Africii si aflam de cine stie ce state africane si istoria lor coloniala.

Oricum, cel mai tare eram pe Europa. Stiam aproape toate capitalele. Aproape toate, ca la geografie, in liceu, provocat fiind de profesor sa le spun, am dat-o-n bara fix la cea mai usoara: cand am fost intrebat care-i capitala Turciei, am spus extrem de sigur pe mine Istanbul. Apoi, ca sa fie sigur, m-a intrebat si capitala Braziliei si, bineinteles, am spus Rio de Janeiro. La fel de sigur pe mine.

Deh, p-atunci nu prinsesem vreun mondial in Brazilia…

Oricum, ideea e ca prin intermediul fotbalului am invatat, la propriu, geografia. Si nu e nimic rau in asta.

Problemele de aritmetica din scoala primara erau construite tembel

Prin clasa a IV-a se ajunsese la situatia in care mai mult de jumatate dintre probleme presupuneau turnarea apei dintr-un vas in altul. La un moment dat chiar am intrebat-o pe invatatoare de ce ne chinuim sa turnam apa dintr-un vas intr-altul, ca e destula la robinet. Mi s-a spus sa ignor partea aia si sa ma concentrez pe calcule. Corect, dar parca m-as fi concentrat mai bine daca problema era construita altfel.

Legat de vasele cu apa, stiam o legenda de la niste oameni mai batrani: cica problemele ar fi fost copiate din culegeri rusesti, unde nu se turna apa, ci votca. Acum nu stiu ce sa cred, nu am citit acele culegeri, as fi tentat sa nu cred versiunea, dar, cumva, mi-a ramas in cap aceasta posibilitate. Culmea, mi s-ar parea mai logic sa torni votca dintr-un vas intr-altul, dintr-o sticla intr-alta. De ce ai turna apa ramane pentru mine un mister. Nu stiu cum e acum, poate intre timp s-or fi apucat si ei sa toarne cola, habar n-am.

Manual auxiliar vs manual de baza

Acum, trebuie sa va reamintesc distinctia de mai sus. Manualul de baza este cel care urmeaza strict programa, care contine definitii si alte alea. Manualul auxiliar poate contine orice, poate fi o banala culegere de probleme (cum am inteles ca este acesta), poate fi, la o limba straina, un caiet special (ca asa le ziceam noi) pe care completezi puncte ori incercuiesti, direct pe el, sau poate fi o carte de comentarii (in liceu alea vor fi, pentru unii, baza).

Keseru Burleanu Matematica

In final, imi vine sa spun ca ar putea fi concepute probleme de combinatii si permutari inspirate din pariuri si cotele la pariuri (pentru clasele mai avansate), dar aici e un pic dificil, ca nu stiu cat de ok este sa fie obisnuiti cu pariurile. Altfel, multi pariori fac calcule extrem de complicate. Legat de problemele de matematica, cu sau fara fotbal, sper sa fie formulate mult mai interesant decat pe vremea mea. Salutari MICROBISTE tuturor!

Posted on 28 Martie 2016, in Educatie, Scoala, Sport and tagged , , , . Bookmark the permalink. 1 comentariu.

  1. Este mai frumos si spectaculos handbalul, de aceea sunt conectat mai mult la Liga Nationala de handbal masculin si feminin….

Lasă un răspuns

