Studiul despre invidia la romani nu ne spune nimic

Pe scurt: PressOne a comandat un studiu despre invidia la romani. Studiul, facut ca la carte, dupa toate regulile sociologice, au apelat la specialisti in domeniu. Toate-s bune si frumoase, doar ca … Iar aici, la doar ca, am vreo 3 lucruri de spus. Toate corelate, toate legate intre ele, toate avand aceeasi concluzie …

… Nu avem niciun studiu echivalent in alte tari. Stiu cat de mare este invidia la romani, dar nu stiu daca e mai mare ca la spanioli, ca la francezi, ca la turci ori ca la americani. Nu stim nimic, stim doar cum e cu invidia la romani.

… Si nici macar cu invidia la romani nu stim cum stam, caci nu avem date comparative. Nu stim daca invidia a crescut sau a scazut in ultimii ani, nu stim cum era inainte de revolutie, nu stim nimic. Stim doar cat este acum.

Drept urmare, stim cat suntem de invidiosi, dar habar nu avem daca suntem asa dintotdeauna, de 1 an sau de 10. Nu stim cum stau alte tari, nu stim DE CE suntem asa. O avea legatura cu religia? Cu a noastra cultura (balcanica? latina?)? Cu absenta educatiei? Sau o fi ceva de la aerul respirat aici?

Serios, pot intelege studiile tip fotografie de moment, sunt utile, dar studiul asta mi se pare gandit inutil din start. Un site/ziar online, ce-o fi el, a dat niste bani sa afle … ce? Ca suntem invidiosi? 80% si nu 60%, desi, repet, aruncate pur si simplu, aceste cifre nu inseamna nimic.

De fapt, daca ar fi ceva de studiat, ceva cu adevarat important, acel ceva ar fi reactiile la acest studiu. Unii sunt invidiosi, iar altii sunt rai cu invidiosii. Abia asteapta sa-i ia la misto, sa le rada in nas, sa ii umileasca. Unul e invidios si-si pierde timpul invidiind pe altul, iar acel altul isi pierde timpul sa-l injure pe invidios, sa-l arate cu degetul, sa-l dea exemplu negativ.

Si ce bine ar fi sa fie unul singur. Sa fie un singur cetatean obisnuit, blogger ori ziarist care sa infiereze pe romanul invidios. Care sa-si arate bucuria si ura in acelasi timp.

Pe bune: cand te apuci sa studiezi ceva trebuie sa ai si o finalitate. Poate una de marketing o avea, daca un publicitar stie ca romanul e invidios, se foloseste de asta in reclamele sale. Dar in afara de asta, ce concluzie mai reiese din acest studiu? Ce-a vrut sa spuna poetul, acest caz fiind vorba de sociolog?

La modul serios, cat se poate de serios, studiul despre invidia la romani este la fel de util precum 90% dintre studiile cercetatorilor britanici. Inca 5 studii din acestea, altfel corect facute, si nu vom mai crede nimic din astfel de studii. Oricum sociologia e prost vazuta, e asociata cu studiile politice, deci astfel de studii nu fac decat sa completeze imaginea: o stiinta inutila, plina de mercenari, in care nu ne putem increde.  (Fotografia este luata de pe Site-ul PressOne, din articolul catre care deja am facut trimitere, fiind realizata de Voicu Bojan)

Reclame

Un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s