Despre “sefii” scolari… (2) – Sefii de an!

Salutare din nou!
Scriam in postul de ieri despre sefii de promotie. Ca sa sintetizez, am spus doar ca sunt impotriva titulaturii si impotriva modului de a ajunge sef de promotie.
Astazi insa avem o alta categorie de sefi: sefii de an/grupa.
Incep cu un exemplu, de la cealalta facultate a mea. Sefii de grupa sunt chiar oameni de treaba, se ocupa doar cu prezentele /absentele, rolul lor reducandu-se aici. Ambii sefi(si cel de pe primul sem, si cea care e acu) sunt oameni de treaba, dezghetati la cap si care nu se lauda cu asta.
Cu totul altfel stau lucrurile cand vorbim de frumoasa facultate de sociologie. Acolo sa te tii… Acolo unii oamenii nu sunt judecati dupa cum invata sau ce fac, ci dupa functia lor! Ala e sef de an… Aia e sefa de an…. X nu e prezent(a), dar fiind sef(a) de an probabil are trebi, nu trebuie s-o judecam… care o fi diferenta intre unul care are treaba la servici si unul care are treaba in facultate nu stiu…si n-o sa aflu prea curand…dar ma rog!
Un avantaj al sefului de an poate fi faptul ca el este ales. Desi si aici chestiile sunt relative. De exemplu, la seria mea, alesesem un sef la sfarsitul anului 1. Apoi alegeri au mai fost d-abia pe semestrul 2 din anul 3. Intre cele alegeri, cine a fost sef??Nimeni nu stie…(in anu I alesesem sef de … serie…). Cand am fost subiect in consiliu, datorita profilului de hi5, nu se stia cine e reprezentantul MEU in consiliu! Asta e… de parca-mi trebuie mie reprezentant in consiliu…pretentios mai sunt!
Bine, si cu alegerile e o chestie ciudata…adica seful de an e ca parlamentarul care te reprezinta. Nu ai o alegere pura de facut. Tu trebuie sa alegi intre anumite persoane…uneori , sau ma rog, aproape de fiecare data, alegerea se face la modul: CEL MAI MIC RAU POSIBIL. Nu stiu de ce, dar parca de fiecare data se intampla la fel…
Un avantaj al sefului de promotie este insa inteligenta…sau ma rog, ar trebui sa fie…Nu intotdeauna e insa la fel…Ma rog, senzatia(datorita invidiei bineinteles) este ca niciodata nu iese sef de promotie cel mai inteligent, ci cel mai oportunist…Deh…gura lumii…
Si nu stiu de ce, sa mor daca inteleg de ce, niciodata sef de an nu este viitorul sef de promotie…Nu stiu de ce, dar toata lumea are impresia ca sefi de an doresc sa ajunga cei care nu au calitatile necesare a ajunge sefi de promotie…ciudat, nu?Mah rog, o cauza obiectiva ar putea fi faptul ca seful de promotie isi pierde timpul citind, nu participand la consilii si alte intalniri…tot ce se poate…
O chestie comuna la majoritatea sefilor de an mi se pare acea calitate a lor de a fi vesnic acolo … unde e nevoie de ei! Vine un profesor, spune ceva, lasa un mail si pana sa intrebe SA IAU LEGATURA CU UNUL DIN VOI, hop ca sare cineva din sala O SA TIN EU LEGATURA CU DUMNEAVOASTRA…Interesant, nu? Sa nu mai spun de faptul ca de multe ori seful/sefa de an e vazuta carand diverse(laptopuri, serviete, hartii) dintr-o parte in alta…, sau facand diverse munci patriotice, pe la secretariate sau cine stie pe unde. Patriotica am zis? Hmmm…oare asa sa fie? Sau oare rasplata vine la sfarsit??Cum la care sfarsit?La sfarsitu facultatii… ea a lasat o usa deschisa…care la dracu, chiar i se va deschide…offf…
Si nu stiu de ce, da ei sunt si cei mai cunoscuti…nah, daca profii apeleaza la ei…e normal…si cand candideaza in fata unor candidati buni, ei castiga! Un student normal e cunoscut de colegii lui de grup, de modul…cu restul n-a avut treaba…dar deh, viitoru sef de an e cunoscut in toata facultatea….(in viitor in toata breasla…)…. Poate in viitor cineva va reusi sa sparga aceasta … bariera!
Ca sa nu mai vorbesc de modul cum ei se raporteaza la ceilalti… Cazul este valabil si la sefii de an, si la sefii de promotie…CUUM?EU, SEFA DE PROMOTIE, SA NU IAU 10 LA LICENTA?…sau sa te prezinti colegilor de master drept EU SUNT SEF(A) DE PROMOTIE …FARA SA VREAU SA MA LAUD…(din start s-a prezentat drept superioara tuturor celorlalti)… sefii de an ce sa mai zic…sunt cei mai populari…cei mai importanti…cei mai…
Si totusi, sunt ei utili la ceva?Normal ca sunt, ca d-aia ii alegem. Trebuie cineva sa ne reprezinte in consiliu/senat/birou…dar atunci, de ce deciziile care se iau sunt totdeauna contrare intereselor studentilor? De ce de exemplu taxa a fost marita constant?… Ce reprezentanti au avut studentii tuturor facultatilor in acel senat universitar, daca decizia intr-un final a fost luata? Si nu pricep de ce eu ca student nu pot afla ce vot a dat reprezentatul MEU in acel senat sau in consiliu(in senat e bine, macar stiu cine ma reprezinta…nu ca in anul 2 cand habar n-aveam cine, desi era vorba doar de consiliul facultatii…).
Si ca sa vedeti ca am dreptate, o sa observati ca foarte multi fosti sefi de an au ajuns…intamplator, seminaristi si apoi profesori in frumoasa facultate. Ultimul exemplu este fosta sefa a seriei mele, CARE ESTE profa acu…pot pune pariu pe cat vreti voi ca va urma … actuala sefa de la anu 3. Acum, dupa master, nu conteaza cand…dar sigur va fi! A muncit prea mult sa nu-si primeasca recompensa!!!A
Mentionez faptul ca nu am dat niciun nume! Numele lor chiar nu conteaza… a le (iarasi) numele mi se pare ca le-ar face un bine… le-ar face reclama, ar raspunde poate…ar deveni mai cunoscute decat sunt! Cea mai mare pedeapsa cred ca ar trebui sa fie ignorarea lor! Iar pt ca rolul lor sa se reduca, eu zic ca atunci cand aveti o problema, apelati direct profesorul…fara intermediari si fara altceva. DOMN PROFESOR, AM O PROBLEMA…Si atunci, seful va ramane sef doar cu numele! Sa-i lasam pe ei sa-si savureze sefia…!!!
Pana la viitorul post, eu, seful acestui blog:D, va urez la (buna) revedere!

7 comentarii

  1. Emil, din păcate cred că eşti un pic cam dur cu şefii de an în genere… Aş vrea însă să te lămuresc, şi poate să te contrazic pe alocuri, de data aceasta în calitate de şef de an, şi de reprezentant al studenţilor în biroul şi consiliul facultatii, şi în Senat.

    Pentru a exista o ordine în sistemul de învăţământ universitar românesc şi pentru ca drepturile studenţilor să fie respectate, este nevoie de reprezentanţi ai studenţilor în biroul şi consiliul facultăţii, în biroul Senatului şi în şedinţa de Senat. Taxa s-a mărit de atâtea ori împotriva vrerii noastre. În şedinţa de Senat de anul trecut studenţii s-au revoltat împotriva măsurii acesteia, dar neavând decât sprijinul a o mică parte dintre cadrele didactice, propunerea a fost supusa la vot, iar majoritatea a decis. La fel ca şi în consiliul facultăţii, în Senatul Universităţii studenţii sunt intr-un procent de 25% din numărul total de membri. Astfel că, oricât ne-am strădui noi, este imposibil să luăm o decizie care să fie doar pe placul nostru.

    Cât priveşte relaţia cu cadrele didactice… Este de bun simţ, din punctul meu de vedere, dacă există posibilitatea să-l scuteşti de efort pe un profesor, să o faci. Ca un exemplu concret, cred că e mai facil pentru un profesor să primească un singur mail de la un singur om, decât 50 pe acelaşi subiect de la 50 de oameni. Iarăşi mi se pare firesc ca atunci când este ceva de anunţat, să fie o persoană prin intermediul căreia sunt distribuite informaţiile. Oricare ar fi acea persoana, dar să fie una singură. Cu cât sunt mai mulţi „şefi” dacă vrei, cu atât informaţiile sunt mai difuze.

    Şefii de an nu sunt scutiţi de a veni la ore. Nu ştiu de ce crezi asta. Îţi garantez că există cel puţin doi şefi de an de la noi din facultate care nu vin la ore, pentru că lucrează. Şi nu sunt judecaţi mai puţin aspru, doar pentru că sunt şefi de an.

    Altă problemă pe care ai ridicat-o… legătura dintre şefii de an şi şefii de promoţie… la anul 2, AS, fata care este şef de an este şi cea care a intrat prima la admitere, şi cea care are cele mai mari medii din an. Sunt convinsă că va fi şi şefă de promoţie (pentru că se străduieşte cel mai tare, nu pentru că e şef de an).

    Ca să te citez, şefii de an sunt „mereu acolo” (şi vorbesc strict în numele meu) pentru că sunt 500 de oameni care au nevoie de serviciile lor. A fi şef de an înseamnă a fi vizibil în faţa profesorilor şi colegilor, dar înseamnă şi muncă multă şi nopţi nedormite. Dacă ai sta măcar o clipă să te gândeşti şi la asta, n-ai mai da un vot de blam atât de uşor. Mi se pare că eşti foarte tendenţios, atunci când nu este cazul. Şi, mai mult decât atât, există oameni pe lumea asta care ajută de dragul de a ajuta, nu pentru a obţine beneficii. Crede-mă pe cuvânt.

    „Şefa de la anul 3”, aşa cum mă numeşti tu, îţi pune o întrebare simplă: de ce crezi că aş vrea să predau în facultate? Eu însămi nu ştiu ce vreau să fac în viaţă, tu cum de poţi să-ţi dai seama de asta?

    Am muncit mult, mai mult decât ai putea să-ţi închipui vreodată, pentru colegi şi pentru facultate. Dar nu am făcut-o pentru a obtine beneficii. Ar fi stupid sa fie asa. Am făcut-o pentru că am un principiu de fier în viaţă pe care îl respect cu stricteţe: atunci când ai posibilitatea să ajuţi pe cineva, fie şi cu cel mai mărunt lucru cu putinţă, este de datoria ta să o faci. Fie el coleg, profesor, părinte, vecin, sau oricine altcineva. Asta face parte din normalitatea mea şi nu trec peste principiul acesta sub nicio formă. Mai mult decât atât, ca o informaţie „internă”, întotdeauna mi-am pus colegii pe primul plan, înaintea oricăror interese pe care le-aş putea avea eu. Şi nu am făcut nimic care să fie în avantajul meu, şi în dezavantajul lor.

    Dacă suntem vizibili, nu e vina noastră. Suntem vizibili pentru că facem nişte chestii utile. De care ai şi tu nevoie. Sau ai avut nevoie. Think about it!

    Iar ca să te liniştesc, nu vreau să lucrez în facultate, vreau doar să învăţ în facultate. Şi să păstrez legătura cu câteva persoane, de care sunt foarte ataşată. Nimic mai mult.. 🙂

  2. Doar am gandit cu voce tare….sau in limbaj fotbalistic…am dat un pronostic…vedem daca mi se adevereste:D….daca nu se adevereste inseamna ca am gresit…dar daca se adevereste, cum ramane cu NICI EU NU STIU CE VOI FACE??te va mai crede cineva??? Just a question….

  3. Păi chiar nu ştiu ce voi face… n-am de unde să ştiu… în stele încă n-am învăţat să citesc. Oamenii mă cred pentru că le-am câştigat încrederea. Nu din alt motiv. Puteai să mă parafrazezi în susţinerea ideii tale cu altă propoziţie. Mai relevantă. 🙂

  4. Nu stiu cine esti tu…din pacate stiu sigur o caracteristica a ta: FRICA! Daca erai curajos, te semnai cu numele tau real!
    Iar despre „comentariul” tau…doar atat: PROBABIL ESTI OFTICAT CA AM MANCAT TOT CACATU SI TIE NU TI-AM PASTRAT!…asta e, du-te la cora, poate au p-acolo!
    Pofta mare!

  5. nu sunt de acord cu stilul tau emil. dar totusi ai noroc ca is sefi de an si de ce’or fi, ca oana monicuta, carora le scapa ce ai vrut tu sa spui :)) sau poate asta iti trebuie sa fii sef de an…

Lasă un comentariu