Efectele in timp ale grevei profesorilor

Recunosc din start: am fost un fan al grevei profesorilor. Nu taliban, dar fan. Am avut si am in familie profesori, atat din preuniversitar, cat si din universitar, am si prieteni care predau. Deci sunt subiectiv. Cu totii suntem. Sunt subiectivi si cei care au copii.

Sunt convins ca salariile profesorilor erau mizerabile. Nici acum nu sunt convins ca sunt cele corecte. Corespunzatoare. Sunt convins ca decaderea treptata a scolii romanesti are fix asta drept principala cauza.

Dupa incheierea grevei si acceptarea tuturor solicitarilor cadrelor didactice, multi se intreaba care vor fi efectele. Ori ce efecte si-ar dori sa aiba aceste cresteri salariale consistente. Eu voi mentiona doar 3, pe restul imi doresc sa mi le spuneti voi.

Vreau o migratie dinspre mediul privat catre sistemul educational

Unii vor stramba din nas cand vor citi acest paragraf. Se vor intreba cat de bun, de competent, ar fi un profesor care se apuca de meseria asta la 40 de ani? Una este ca profesorul sa se apuce de profesorat la 23 de ani si alta este sa se apuce la 40. Sau poate la 45.

Ceea ce omit acesti oameni sunt 3 lucruri esentiale:

  1. Un om la 45 de ani are EXPERIENTA DE VIATA. O experienta de viata in mediul PRIVAT care se poate transmite elevilor. Ganditi-va la un profesor de ECONOMIE. Daca omul chiar a lucrat in mediul privat, va vorbi despre economie din propria experienta. Nu va vorbi din carti. S-ar putea sa fie mai credibil.
  2. Stiti diversele cazuri de profesori care nu pot stapani clasa, de care fac elevii misto? Apai de un profesor de 22-25 de ani sa zicem ca mai faci misto, dar de unul de 40 mai greu. Un profesor de 40 de ani s-ar putea sa fie mai stapan pe el, ca persoana, si mai stapan pe clasa la care preda. La modul cat se poate de propriu al cuvantului.
  3. Nu in ultimul rand, daca statul nu va reusi sa atraga si astfel de cadre didactice, se va trezi cu o situatie neplacuta: vor veni anii urmatori multi profesori tineri, foarte multi deodata, profesori care vor acoperi gaurile; insa multi profesori tineri veniti deodata inseamna si ca unele posturi vor fi blocate mult timp. Daca 60% din cadrele didactice au 22-27 de ani, inseamna ca timp de 35 de ani, daca nu 40, acestia vor profesa. Peste 15 ani s-ar putea ca invatamantul sa fie un El-Dorado unde nu se mai poate ajunge. Ca na, am angajat in 2023 – 2025 o tona de profesori, asa ca in 2040 nu prea mai poti intra in sistem. Nasol, ce sa zic.

Asa ca statul trebuie sa faca cumva sa atraga oameni din mediul privat. Nu imi e clar cum. Este evident ca nu doar salariul ar trebui sa fie argumentul. Poate cateva exceptii pentru ca profesorii sa-si dea mai repede gradele. Habar n-am. Chestii de genul.

Profesorii de la clasa SA NU MAI DEA MEDITATII!

Am vazut la Catalin Striblea o dorinta: sa-si declare veniturile din meditatii. In principiu sunt de acord. Doar ca dorinta mea este un pic diferita: mi-as dori ca profesorii sa nu mai dea meditatii. Asta ar presupune urmatoarele 3 lucruri:

  1. Ca ei vor preda indeajuns de bine, vor fi indeajuns de motivati, astfel incat sa NU FIE NEVOIE DE MEDITATII.
  2. Ca ei vor organiza IN SCOALA, in mod gratuit, ore de pregatire suplimentara. 
  3. Ca ei isi vor folosi timpul liber, acela pe care-l invidiaza multi angajati din mediul privat, pentru a se perfectiona. De ce profesorul are atat de mult timp liber? Sa faca meditatii? Eu zic ca-l are pentru a se perfectiona si, MAI ALES, pentru ca la clasa sa intre odihnit. Tin minte ca aveam in liceu un profesor de geografie care se tot plangea de oboseala. Omul se plangea si se lauda in acelasi timp ca are o norma la liceul de stat (unde eram elev), una la un liceu privat si inca multe alte ore de meditatie. Eh, mi-as dori sa nu se mai intample acest lucru. Deloc. Exista o piata de profesori care NU predau in vreun liceu, dar care ofera meditatii. Aceasta piata ar putea fi si mai mare, mai ampla. Evident, aici includem si studentii ori proaspat abolventii, dar si pensionarii, cei proaspat iesiti din sistem. 

Vreau ca multi elevi sa reinceapa sa-si doreasca sa devina profesori!

Stiti de ce multi dintre actualii profesori nu sunt buni, nu performeaza? Principalul motiv este ca ei sunt in ochii lor niste ratati. Multi, majoritatea, ajung in invatamant pentru ca au esuat in alte domenii. Daca ajung in alt oras decat in cel universitar, daca se intorc in orasul natal, atunci esecul este si mai mare. Esecul este accentuat apoi de privirile si vorbele celor din oras.

Cei mai buni profesori sunt cei care din liceu isi propuna sa devina profesori. Care se duc la facultatea de matematica avand acest scop: sa devina profesori. Ori la facultatea de istorie. Ori la cea de litere.

Nu stiu daca e important, relevant, ca acestia sa fie sefi de promotie. Eu nu sunt impacat de felul meu cu ideea de sef de promotie, nici la facultate, dar cu atat mai mult la liceu. La liceu, seful de promotie este deseori ala mediocru, am mai explicat asta: intre unul care 10 la matematica si fizica si 6 la istorie si geografie si unul care are 9 la toate cele 4 materii, sef de promotie ajunge al doilea. Adica cel care nu este cu adevarat bun la niciuna dintre materii. Uitati-va cati olimpici ajung sefi de promotie.

Revenind. Nu ma astept ca de maine studentii sa-si doreasca brusc sa ajunga profesori. Dar treptat spre asta vreau sa se tinda. Spre elevi care SIMT ca au vocatia de profesor si care isi construiesc drumul in viata cu acest scop in minte. Oameni care ajung profesori nu ca au incercat in alta parte si au esuat, ci pentru ca asta si-au dorit din prima.

Vreau ca profesorii sa fie respectati intai si intai in grupul lor de prieteni!

Momentan, daca la o masa mare, cu 10 prieteni si prieteni ai prietenilor, este UN profesor, acela este privit deopotriva cu mila ori cu … scarba. Mila pentru ce trebuie sa indure, mila pentru salariul minuscul pe care-l are, si scarba, revolta, pentru ca oamenii proiecteaza asupra lui toate traumele din scoala.

Eu mi-as dori ca profesorul sa fie respectat. Oamenii sa se uite admirativ la acel om. Caci acel grup extins de prieteni sa stiti ca este relevant pentru multi oameni. Indiferent cat de mult te respecta parintii, elevii, poate vreun ziarist sau habar n-am cine din breasla (sa zicem o revista de specialitate), daca tu in mediul tau principal (prietenii sunt familia pe care ti-o alegi!) nu esti respectat, vei fi nefericit. Si vei tinde sa schimbi sursa acelei nefericiri. Vei tinde sa faci ceva pentru a fi respectat din nou. Pentru ca prietenii tai sa se uite la tine cu mandrie.

Vreau ca profesorii sa poata fi evaluati si sanctionati corespunzator!

Aici este o chestiune cu dus si intors: un profesor nu trebuie sa-si doreasca cu orice pret sa fie popular. Un profesor care da 10 pe linie va fi adulat de elevi, chiar daca acestia nu vor ramane cu nimic de la el.

Pe de alta parte, stiu prea multe situatii de profesori pur si simplu incompetenti pe care nimeni nu-i poate da afara. La psihologie ori limba romana se vede mai greu un incompetent. Dar la matematica si fizica se vede de la o posta. 

In plus, competenta trebuie sa vizeze nu doar cunostintele, ci si modalitatea de predare. Si nu, aici nu am vreo solutie miraculoasa, insa ea trebuie cautata. Trebuie gasita.

 

Deci, ca sa simplific, ca sa rezum, ma bucura rezultatul final al grevei, chiar sunt optimist. Insa mai trebuie facute cateva lucruri. Acestea sunt mai simple, mai putin (spre deloc) costisitoare. Dar nu trebuie sa ne culcam pe o ureche, sa spunem ca le-am dat bani, acum sa se descurce. Sa se transforme. Lucrurile nu stau deloc asa.

Un comentariu

Lasă un comentariu