Made in Romania

Made in Romania

O realitate, doua perspective:

– Pana in 1989 Romania avea o productie industriala foarte importanta. In tara noastra se faceau de toate, industria fiind foarte competitiva. Exportam in cele mai diverse locuri, cu importuri minime. Conducerile comuniste ale statului aveau cu ce sa se laude din acest punct de vedere. Este drept, multe fabrici ramasesera un pic in urma, insa daca nu ar fi venit revolutia ar fi fost si ele tehnologizate.
Dupa 1989 industria a fost distrusa, fie vanduta pe nimic, fie pur si simplu inchisa. Din multe fabrici s-a furat ce era de furat, ramanand totul in paragina.

– Pana in 1989 Romania era aproape autarhica. Avea o productie industriala record, conducerea de atunci a Romaniei avand ambitia unei economii neconectate la economia mondiala. Fabricile erau supra-populate artificial pentru ca indicatorii sociali, gen somaj ori pensionari, sa fie la cote acceptabile. Fabricile nu functionau deloc dupa principiile economiei de piata.

Venirea revolutiei a insemnat trezirea la realitate pentru multi dintre fostii directori comunisti. Nu a mai fost statul care sa subventioneze artificial acele intreprinderi, doar de dragul indicatorilor sociali, asa ca multe dintre ele au fost inchise.

Adevarul? Adevarul este pe undeva la mijloc. Trecutul nu-l putem schimba, iar regretele sunt inutile. Ce trebuie facut?

Trebuie incurajata productia autohtona. Nu in mod artificial, ci in mod natural. Nu trebuie sa cumparam un produs doar pentru ca este romanesc, dar trebuie sa incurajam investitorii privati care produc in Romania. Una dintre aceste firme este Chorus Engineering, producatoare de consumabile pentru industria maselor plastice.

Firma Chorus a fost infiintata in anul 1997, primul proiect important fiind retehnologizarea firmei Arctic din Gaesti. O alta colaborare importanta incepe in 2011, cand in urma unei asocieri cu Uniloy Milacron Italia, incepe productia conductelor cu aer 3D pentru Dacia Renault.

Chorus este doar un exemplu, insa din astfel de exemple ar trebui sa invatam. Pe ei sa-i incurajam si sa-i ajutam sa se dezvolte. Nu mai trebuie sa ne lamentam si sa fim nostalgici. Trebuie sa privim spre viitor si sa muncim astfel incat acesta sa fie mai bun decat prezentul.

Made in Romania fusese, acum aproape 10 ani, un brand. Ideea era buna, din pacate a fost abandonata prea devreme. Mi-as dori sa vad, mai des, astfel de campanii, fie ele si pe perioade limitate de timp. Nu trebuie sa ne fie rusine nici cu tara noastra, nici cu produsele noastre. Nu trebuie sa traim, precum in trecut, intr-o realitate paralela, insa nici nu trebuie sa plecam de la premisa ca romanii nu pot produce nimic. Si centrele comerciale luxoase si opulente sunt binevenite, insa nu trebuie sa devenim doar o piata de desfacere pentru produsele altora.

Salutari ROMANESTI tuturor si haideti, cu totii, sa incurajam, prin orice mijloace, produsele Made in Romania!

5 comentarii

  1. „În România se făceau de toate” – îmi vine să râd, ca unul care a trăit numai în România. Păi dacă se făceau de toate, de ce noi nu găseam nimic de cumpărat? De ce stăteam la coadă până şi după pâinea cea de toate zilele?

  2. Asa e cand nu accepti schimbarea, mobilitatea naturala si te incranceneze sa faci totul cu propriile metode: statistici bune, oameni morti de foame. Insa cumva am copilarit atunci si tot am amintiri frumoase, poate doar pt ca eram copil.

Lasă un comentariu