De ce sa faci o facultate?

De ce sa faci o facultate?

 

Am vazut un studiu facut in Anglia (mda, celebrii cercetatori britanici, de data asta avand un studiu care intereseaza pe multi) legat de utilitatea facultatii (l-am vazut tradus pe un site moldovenesc).

Studiul da apa la moara celor care isi indeamna semenii sa refuze a mai urma cursurile unei facultati. De la Am facut eu una si nu mi-a folosit la nimic pana la Eu n-am facultate si am salariu bun.

Acum, desi am mai scris asta (aici, dar si pe alte bloguri ale mele), simt nevoia sa ma repet. Voi indemna pe toti sa se inscrie la o facultate ori sa-si indemne copiii sa urmeze o facultate. La noi sau afara, nu are importanta. Asadar:

Studentie
Sursa foto

Psihologic e foarte bine

Care este cea mai frumoasa perioada din viata oricarui om? Liceul si facultate, ordinea fiind diferita in functie de experientele fiecaruia. Cum vi s-ar parea, voua care ati facut deja o facultate, sa nu mai aveti amintirile alea din facultate? Asa e ca din ele ati avut multe de invatat ulterior?

Vazusem la un moment dat un studiu, in America, legat de gusturile muzicale ale oamenilor. Cica gusturile muzicale se cristalizeaza pana la 20 de ani. Precizarea era, insa, interesanta: se aplica in cazul unui parcurs scolar normal si continuu. Pe romaneste: dupa anul 1 de facultate.

Ce se intampla cu cei care NU mai fac facultatea? Pai, intai si intai dau peste cap studiile stiintifice :))

Iti faci foarte multi prieteni

Tot studiile arata ca din facultate ramai cu mai multi prieteni decat din liceu. Nu conteaza ce faci ulterior, ca nu profesezi ce ai studiat, prieteniile alea raman. Motivele-s diverse: daca ai facut liceul in provincie, intr-un oras neuniversitar, fiecare a plecat in alta parte, fiecare are alt parcurs, prietenia de la 20 de ani este nitel mai serioasa decat aia de la 15 ani.

Nu conteaza, ideea este ca-ti faci foarte multi prieteni in facultate. Si chestia asta conteaza: sunt multe persoane care au zeci de colegi de munca, dar pe niciunul nu-l considera prieten. Ies, insa, cu prietenul lor cel mai bun din facultate.

In multe tari, occidentale si nu numai, depresia este o boala grava. Oamenii au din ce in ce mai putini prieteni. Apai unde sa ti-i faci daca nu la facultate?

In facultate poti incerca multe

Nu ma refer la tipuri de bauturi ori la droguri, desi unii sustin ca nu e chiar contra-indicat sa incerci si asa ceva. Un profesor experimentat de la sociologie ne-a povestit cum a fumat el prima oara iarba in Anglia, cand era la doctorat. Sustinea ca nu poti vorbi despre consumul si traficul de droguri fara sa fi fumat macar o data iarba.

Revenind, poti incerca multe in facultate, fie ca vorbim despre chestii personale, fie ca vorbim de chestii profesionale. E drept, vorbesc despre persoane care-s, totusi, sustinute de parinti, pentru care facultatea nu depinde de un job anume. Desi si-n cazul acelor persoane tot o perioada de teste putem spune ca e.

Ma gandesc, de asemenea, la diverse scoli de vara, burse in strainatate si alte experiente pur educationale. Iti sunt extrem de utile. Sunt colegi care au vazut, prin intermediul facultatii, cateva orase importante din Europa. Altii au dat o tona de bani sa faca acest lucru.

In facultate iti faci relatii

Sa zicem ca vrei sa te angajezi. Unde vrei sa faci asta? Cum te gaseste angajatorul? La interviu? Posibil si acolo, dar facultatea e o alta modalitate de a-ti gasi job.

Sa va dau un exemplu auzit de la cineva. Cand am dat eu la prima facultate, in 2005, era la moda jurnalismul. Era pe trecute, dar na, inca era la moda. Si stiu ce exemplu imi daduse acel cineva, in legatura cu o facultate privata de jurnalism. Cica acolo fusesera trimisi multi ziaristi tineri, care apucasera sa faca o alta facultate, de cele mai multe ori una tehnica. Practic, prin 2000 ei aveau deja 30-35 de ani, facusera o inginerie ca asa era moda cand dadusera ei la facultate, dar intre timp se angajasera in presa. Eh, faza e ca astia se duceau la facultate sa studieze teoretic ceea ce, cumva, stiau si practic. Ziarele, insa, impuscau mai multi iepuri dintr-un foc:

  • Investeau in perfectionarea propriilor angajati (nu stiu ce faceau fiscal vorbind, dar le convenea);
  • Isi fidelizau, cumva, angajatii (nu-ti permiteai sa pleci de la ziarul X cat erai student, ca apoi erai nevoit sa-ti platesti singur facultatea, macar pana-ti gaseai alt loc de munca);
  • Aici e partea cea mai misto: angajatii ziarului mai luau cu ei cativa colegi. Da, te imprieteneai cu X, care era baiat bun si simpatic, si el te baga la ziarul ori televiziunea unde lucra. S-au angajat destui asa.

Mai e si varianta a II-a: la facultate era profesor un nene de la un ziar (inlocuiti ziar cu televiziune, e acelasi lucru). Te vedea angajatorul direct pe bancile facultatii.

Inlocuiti jurnalismul cu dreptul (multi avocati ca profesori, isi luau viitori colaboratori), cu facultatile economice, cu ce vreti voi. E o MODALITATE de a-ti gasi loc de munca.

Cand am zis mai sus ca-ti faci prieteni, ma refeream si la ASTFEL de prieteni. PCR = Pile, Cunostinte, Relatii. In capitalism.

Iti modeleaza gandirea

Eu am facut 2 facultati si, desi nu le profesez efectiv, mi-au influentat extrem de mult modul de a gandi. Eu zic ca-n bine, deloc in rau.

N-oi folosi eu in mod direct teoriile sociologice invatate, dar modul in care scriam atunci referatele, eseurile si proiectele imi influenteaza si azi modul in care scriu articolele.

Incep, in introducere, cu MOTIVATIA alegerii temei, de ce scriu eu despre asta si nu despre altceva, spun intrebarea la care vreau sa raspund, imi argumentez raspunsul si la final trag concluziile.

In partea cealalta, la drept, am invatat sa citesc legile, am invatat niste principii juridice de baza care imi folosesc. La dracu’, desi am pierdut vreo 7 ani cu cele 2 facultati, nu regret nimic din ce am facut. Dimpotriva.

Unele domenii necesita o diploma specifica

Nu poti fi avocat daca n-ai dreptul. Nu poti fi doctor fara medicina. Nu poti fi psiholog fara psihologie. Nu poti fi fizician fara facultatea de fizica.

Ah, ca exista domenii, gen IT, unde conteaza doar ce stii, e altceva. Sau comunicare. Dar nu generalizati.

Te ajuta sa te descoperi

Cand ziceam ca in perioada studentiei testezi, ma gandeam si la faptul ca descoperi daca poti sau nu sa practici o meserie. Daca un domeniu este sau nu pentru tine.

Cunosc o gramada de oameni care considerau ca a fi avocat e floare la ureche si care, dupa 4 ani de drept, au constatat ca nu e deloc asa. Ce ar fi trebuit sa faca acei oameni? Sa traiasca toata viata cu frustrarea ca puteau fi avocati, dar au ajuns vanzatori de shaorma (pentru ca nu au avut timp sa faca o facultate)?

Cunosc cazuri asemanatoare si in domeniul psihologiei, si in alte domenii. Oamenii au terminat facultatea, dar stiau din start ca nu ala e domeniul in care vor profesa. Pur si simplu au vrut o diploma si au considerat ca au 2 ani la dispozitie sa isi gaseasca rostul. Sa se regaseasca.

Apropo, stiati ca multi studenti la psihologie declara ca au dat la acea facultate pentru a se regasi? Multi chiar o fac.

Facultatile inseamna multe locuri de munca

Stiu ca fix asta urati sa vi se spuna, dar e un adevar. Sunt orase mici care au prosperat de pe urma facultatilor. Multi zic ca se mint singure. Eu as zice si da si nu.

Da, nivelul educational este, poate, scazut acolo. Dar desfiintarea lor ar fi un dezastru mult mai mare.

Solutia este ca institutiile abilitate, aka Ministerul Educatiei plus diversele comitate si comitii, sa ia masuri pentru cresterea calitatii actului educational, iar institutiile juridice, DNA si Parchetul, sa vegheze la respectarea legii. Si sa sanctioneze penal eventualele derapaje (spagile atat de prezente, atat in provincie, cat si-n capitala).

Nu stii cand iti va fi utila acea diploma

Marea problema a alegerii facultatii e ca nu stii ce se va cere peste 3 ani. Sau 4. Dar fix acelasi argument il poti folosi si invers: nu stii cand iti va fi utila acea diploma. Si mai bine faci facultatea la 20 de ani decat sa te chinui la 40 de ani, cand vei avea si altele pe cap…

Glume studentesti

Concluzii – De ce sa faci o facultate?

Acum sa trag si concluziile: de ce sa faci o facultate? Pentru ca in afara de partea economica, asta in cazul in care nu intri la buget pe undeva, ai numai argumente pro. Nu risti foarte multe, ca sa zic asa. Salutari STUDENTESTI tuturor!

3 comentarii

Lasă un comentariu