Emil Calinescu Clasa I

Cateva expresii dubioase despre scoala si invatatura

Expresii dubioase despre scoala si invatatura sunt multe. Limba romana este bogata in astfel de expresii. Eu vreau sa va spun cateva si sa va si povestesc un pic despre expresiile in cauza. Nu d-alta, dar nu expresiile ca atare au farmec, ci si contextualizarea lor.

Asadar:

Emil Calinescu creion in mana clasa I
Atat poza asta, cat si cea de cover, sunt facute in clasa I. Anul de gratie 1993.

A pune burta pe carte

 

Este expresia care m-a fascinat dintotdeauna. Niciodata nu am inteles legatura burtii cu invatatura. A pune MANA pe carte pot intelege. Pui mana pe ea s-o iei de pe raft si s-o parcurgi. S-o citesti. Dar burta?

Ca fapt divers, tin minte ca eram prin clasa a VIII-a si ma apucasem eu sa invat la chimie. Invatam dimineata, deci trebuia sa ma trezesc candva inainte de 7. Niciodata nu m-am impacat cu ideea ca trebuie sa fac asta. Si tin minte ca intr-o zi, trezit fiind la aceasta ora inumana, ma apuc eu de invatat pe la ora 3 si ceva. La ora 5 am fost gasit dormind, cu cartea pe mine. Pe burta. Deci eu reusesisem performanta sa pun cartea pe burta, nu si burta pe carte. Am dormit bine. Cred.

 

A-ti lua nasul la purtare

 

N-am fost eu un elev model si, zica-se, eram si destul de obraznic. Mi s-a reprosat des ca mi-am luat nasul la purtare. Mi s-a zis si direct acest lucru. Doar ca, vedeti voi, eu habar n-aveam ce inseamna asta. Si, nu stiu cum sa va explic, dar pe vremea aia nu aveam net. Drept urmare, primele dati cand mi s-a spus asta nu-mi dadeam seama daca-i de bine sau de rau. Presupuneam eu ca-i de rau, dupa ton, dar nu eram atat de sigur. A trebuit sa insist cu obrazniciile ca sa ma prind. Sa ma conving ca-i de rau :))

 

A da cu mucii in fasole (ori cu oistea-n gard)

 

Erau expresii pe care invatatoarea mea le folosea des. O folosea pe a doua si apoi, cumva, zicea ca mai e o expresie, dar nu vrea s-o spuna, ca-i urata. Intr-un final, in ziua aia ori intr-alta, o spunea si pe aia mai dura. Ma rog, asta insemna exprimare mai dura la ea.

Partea buna e ca-n cazul asta m-am prins din prima ca e ceva de rau. Imi imaginam ca mucii nu au cum sa aiba gust bun niciunde. Legatura cu fasolea imi scapa, dar fie. Acceptam faptul ca inca nu le stiu pe toate :))

 

Omului cu invatatura ii curge mierea din gura

 

Expresia asta am auzit-o candva prin liceu si am fost tare fascinat de ea. Desi cica mai crescusem, mintea o aveam tot … blonda. Caci filmul din capul meu era urmatorul: unui om in loc sa-i curga din gura saliva, sa-i curga balelele, ii curgea miere. Din punctul meu de vedere, tot nasol era. Adica nu pricepeam de ce cuiva ar trebui sa-i curga ceva din gura? Nu mai bine nu-i curge NIMIC din gura? Noroc ca in momentul ala aveam indeajuns de multa minte incat sa nu intreb. Ma rog, vorba vine minte.

 

A plecat bou si s-a intors vaca

 

Expresia asta mi se pare fabuloasa si acum. Cu mintea de la 33 de ani (neimpliniti) spun ce gandeam si prin scoala generala: expresia inseamna cumva schimbare de sex? Iar daca folosim expresia completa, A plecat LA PARIS bou si s-a intors vaca, lucrurile sunt clare: operatia cu pricina nu se putea face in tara. Acolo o fi gasit omul mai ieftin.

Iar acum, in 2019, cica nu mai am voie sa rad cum radeam acum 20 de ani. Trebuie sa accept ca unii oameni se duc la Paris cu acel scop.

 

Tufa de Venetia

 

Numai eu aveam impresia ca e ceva de bine? Adica nici acum n-am ajuns la Venetia, dar imi doresc. Deci mi-as dori si recunosc ca mi-am dorit dintotdeauna sa am legaturi cu Venetia. De unde sa stiu io ca expresia e ceva de rau?

Emil Salsa
Sa ma vedeti si acum, in 2019. In cazul in care nu ma stiti. Iar ea este Salsa, de care amintesc mai jos.

It rains cats and dogs

 

Inchei cu o expresie in limba engleza, mai fascinanta si amuzanta decat toate celelalte. Eu prin clasa a II-a faceam si meditatii la engleza. La meditatie am auzit prima oara expresia si chiar am izbucnit in ras. Chiar daca acum stiu ce inseamna, cand o aud tot rad. Pur si simplu nu pot sa ma abtin.

In plus, atunci cand mai e Salsa pe la mine si ploua, ma gandesc ca exact asta se intampla, It rains cats and dogs, si incep sa rad. Singur, de nebun. Si apoi o mangai pe Salsa, desi in mintea mea blonda se deruleaza un film in care din cer pica multe Salse :))

UPDATE: A aparut si articolul cu expresiile romanesti (si nu numai) despre MANCARE!

Eu v-am zis Cateva expresii dubioase despre scoala si invatatura. Acum este randul vostru. Iar daca vreti sa imi spuneti cateva amintiri misto din scoala, cu atat mai bine. Daca-s SI cu caini ori pisici, e chiar perfect. Cu sau fara ploaie :)) Mai sus este clipul meu despre bac, filmat inainte de vizionarea filmului Bacalaureat. Multa bafta la scoala tuturor, indiferent de ipostaza in care va aflati: frati, surori, elevi, parinti ori chiar bunici (cred ca am si d-astia printre cititori) 🙂

14 comentarii

  1. Aia cu „A plecat bou şi s-a întors vacă”… eu cred că poate avea a face cu închisoarea Văcăreşti.
    La „Tufă de Veneţia”, dirigă-mea mai adăuga şi „Clei de China” ca să se mai înţeleagă ceva cât de cât, :))

  2. Bai, nu m-am gandit vreodata sa le analizez, dar dubioase mai sunt. Trebuie sa recunosc ca ai dreptate. :))) O expresie pe care o folosea profu’ de istorie din liceu zilnic era „cultura de dovleci”. Bineinteles, atunci cand unii nu stiau nimic.

Lasă un comentariu