limba latina in scoala

Care e faza cu limba latina in scoli

Limba latina in scoli este un fel de subiect tabu. Fidel principiului de a nu ma situa de partea curentului doar pentru ca toti spun asta, vreau sa incerc sa explic, mai pe larg, ce e cu aceasta, la ce foloseste, ce se intampla efectiv si ce cred eu ca e de facut.

Intai si intai, ca fapt, momentan limba latina se studiaza la clasa a saptea, o ora pe saptamana, si la liceu DOAR la profilul UMAN. Eu am studiat-o tot 2 ani de zile, tot cate o ora pe saptamana, insa in clasa a 8-a, nu intr-a saptea.

Tot ca fapt, ca realitate, trebuie precizate urmatoarele:

  1. Limba latina se preda de catre profesorii de limba romana. In esenta acestia au catedre complete, daca dispare o ora ori dispar doua nu e mare lucru. Nu e nenorocire pentru ei asa cum ar fi daca s-ar scoate o ora de chimie.
  2. Cand se preda la clasa a opta, era marea problema de a nu fi un obiect interesant. Ma rog, in sine nici acum nu e, doar ca in clasa a opta elevii sunt interesati aproape exclusiv de materiile ce se dau la Evaluarea Nationala (fosta capacitate).
  3. Tot ca realitate, prezenta in multe scoli, nu stiu exact in cate, la multe clase nu se face latina ci se face limba romana. Tin minte ca-n scoala generala absolvita de mine acum multi ani (in 2001), faceam latina cu un profesor de romana, dar cu un altul decat cel pe care-l aveam la limba romana. Nu toate scolile au luat decizia asta. Iar daca aveti impresia ca mint, va spun ca MULTI profesori de latina se plang in clasa a noua ca elevii nu stiu deloc latina. Deci, desi oficial este in programa, latina NU se studiaza asa cum ar trebui. Iar faptul ca ea a fost pusa in clasa a VII-a si nu intr-a VIII-a este iarasi un factor de luat in seama: unii elevi pur si simplu UITA ce au studiat in clasa a VII-a.

Acum, nu doar din cauza pandemiei, se discuta diverse scenarii: se discuta daca elevii sa revina sau nu in clase, dar se discuta si despre obiecte  care sa fie scoase din programa, care, zica-se, e prea stufoasa.

Cum va ziceam deja la inceput, problemele sunt multe si NU doar legate de limba latina. Limba latina in scoala mi se pare a fi printre cele mai mici, fara s-o putem ignora. Enumar, pe scurt, problemele:

  • Limba latina s-a scos aproape de tot in liceu, pastrandu-se, insa, la filologie unde, din punctul multora de vedere, se face prea multa. Imaginati-va ca nu se mai face limba latina nici macar la stiinte socio-umane. Deci daca o scoti de la clasa a VII-a, cam 70% dintre elevii care vor fi terminat liceul nu vor fi facut nici macar o ora de latina. Recunosc, obiectiv vorbind, nu e deloc ok.
  • Ganditi-va ca exista facultati, cum sunt dreptul sau istoria, unde iti cam trebuie latina, macar cea de baza. Absolventii de stiinte socio-umane nu cumva se indreapta SI spre aceste facultati (nu doar spre filosofie, psihologie ori ceva economic)? La drept e o materie numita Drept roman, pe care o intelegi mult mai usor daca stii ceva latina. Poti s-o treci cu 5 si fara sa stii o boaba de latina, dar pentru 10 iti cam trebuie. Iar daca vrei sa profesezi mai departe, latina e iarasi ceva ce n-ar trebui sa-ti lipseasca. De istorie nu stiu prea multe, nu am facut acea facultate, insa gandesc ca ti-ar cam trebui latina daca vrei sa studiezi niscaiva documente. Eu, acum aproape 20 de ani, am facut latina la profil real. Deci da, nu e deloc ok.
  • Pe de alta parte, insa, nu se revolta nimeni ca ministerul vrea sa scoata o ora de chimie? Ne enervam cand vedem care este procentul de antivaxxeri, insa mai scoatem o ora de chimie? Daca m-ati intreba pe mine, intre chimie si latina as alege scoaterea limbii latine, desi ambele mi se par o alegere gresita.
  • Totodata, nu trebuie sa luam in considerare strict numarul de ore pe care-l faci la o disciplina. Generatia parintilor nostri, de pilda, a facut literatura la prima limba straina. Eu am facut limba engleza din clasa a II-a (acum se face de la clasa I) pana la finalul liceului, plus ceva la ambele facultati, insa de prin clasa a IX-a ora era complet inutila. In schimb, intr-un mod total ilogic, am studiat Romeo si Julieta la limba romana. Deci e important cate ore ai pe saptamana, dar e relevant si ce faci la ele.
  • Pandemia asta de #Covid19 ne-a aratat si altceva. Nu mai gasesc articolul cu pricina, insa un medic profesor spunea ca ar trebui regandit modul in care se invata stiinta in scoli. Fizica, chimia si biologia trebuie invatate in scoli, dar ar trebui studiat si ceva aplicat, de pilda niste minime cunostinte medicale. Eu am facut anatomie-n scoala, dar nu mi-a zis nimeni cum actioneaza un vaccin de pilda, lucru care ar fi fost mult mai util in viata decat, dati-mi voie sa spun, jumatate din materia de la geografie.
  • V-as putea vorbi si despre limba romana, unde conteaza numarul de ore, e clar ca e relevant, insa conteaza si alte 2 lucruri aproape ignorate: CE opere studiezi si, mai ales, CUM le studiezi. Am explicat partial #pevlog cum unica intrebare relevanta, care-ti ramane din scoala, este CE A VRUT SA SPUNA POETUL, o intrebare absolut inutila din punctul meu de vedere. Ma rog, pe vlog ma refer cu precadere la bac, dar discutia poate fi extrapolata.

Deci limba latina in scoala, mai precis scoaterea ei, este o problema minora, care inflameaza mai mult decat trebuie. Alte probleme, mult mai grave decat aceasta, scoaterea chimiei (treptata, unii vorbeau chiar sa fie scoasa definitiv de la clasa a VII-a), programa scolara la limba romana, CUM studiezi acele opere, sunt prea putin discutate. Nu zic, e si latina importanta, dar oare de ce inflameaza ea atat de mult? Rabufneste nationalismul din noi in mod inutil?

Apropo, sa va zic un paradox: limba latina ar urma sa fie scoasa din scoala de catre un profesor de limba romana, asa cum doi chimisti (E. Andronescu si D. Funeriu) au scazut treptat numarul orelor de chimie din scoala. Bine, discutia despre CAT decide ministrul si cat decid altii din jurul lui este ampla, personal neavand un raspuns clar la aceasta intrebare.

Un comentariu

Lasă un comentariu