Examenul de admitere la liceu ar putea genera nedreptati mari!

Se tot vorbeste despre examenul de admitere la liceu, pe care unii vor sa-l reintroduca. Momentan doar la colegiile nationale, ca optiune, nu ca ceva sigur. Cum s-ar spune, pe usa din dos.

De ce examenul de admitere la liceu este ceva nociv? De ce nu ar trebuie el incurajat? Am spus mai sus ca ar putea genera nedreptati mari, asa ca trebuie sa imi justific opinia. Asadar:

  1. Subiectele facute la nivel de liceu lasa o portita deschisa catre coruptie, catre meditatii cu profesorii liceului, catre vanzarea de subiecte, tot tacamul. Elevii saraci, pe umerii carora plangem acolo, deseori pe buna dreptate, ar fi de fapt dezavantajati.
  2. Ar fi un al doilea stres pentru elevii de clasa a opta, dupa examenul de capacitate, evaluarea nationala. Vi se pare ca elevii de 14 ani sunt indeajuns de maturi si indeajuns de ok din punct de vedere psihic? De ce punem atata presiune pe ei?
  3. S-ar reduce importanta examenului de capacitate (Evaluarea nationala), un examen totusi national, obiectiv. De ce vrem sa reducem importanta examenului national, obiectiv, si sa introducem un examen local, extrem de subiectiv?
  4. S-ar putea ajunge la situatia in care un elev bun, care a tintit foarte sus, la cel mai bun liceu, sa pice admiterea, in timp ce un elev mai slab, care si-a stiut nivelul, sa intre. Actuala repartitie computerizata, introdusa prima oara in 2001, cand am intrat eu la liceu, este cea mai putin nedreapta optiune. Nu o consider perfecta, insa alta mai buna nu vad. Nu cred ca exista.
  5. Daca plecam de la premisa ca Evaluarea Nationala este prea usoara si ca se da la prea putine materii (doar romana si matematica, dupa cate vad; oare cand s-a scos a treia proba, istoria sau geografia?), de ce nu mai adaugam inca o proba? Fie, ca pe vremea mea (ce batraneste suna!), o proba la alegere, fie o proba comuna, din mai multe materii, de cultura generala. Din punctul meu de vedere, istoria este esentiala, deci eu as da-o obligatorie. Revenind la admitere, daca Evaluarea Nationala este un examen insuficient, hai sa-l schimbam pe acesta, nu sa introducem un alt examen, subiectiv si stresant.
  6. As fi de acord cu unele prevederi de tipul: pentru profilul matematica-informatica, media la matematica va conta 50%, urmand a fi adunata cu media totala la evaluarea nationala. La profilul uman, media la limba romana va fi cea decisiva. Ar fi de bun simt, zic eu.
  7. Evident, a lua in calcul mediile din clasele V-VIII este din start o nedreptate, caci nici macar in acelasi oras nu se dau note uniforme. Nota 7 de la o scoala buna inseamna 10 la o scoala foarte slaba.
  8. Revenind la situatia de la punctul 4, mi se pare ciudat, absurd, sa vedem concurenta mare la intrarea la liceu, in timp ce la majoritatea facultatilor concurenta este zero. Sistemul de invatamant este conceput gresit. Evident, e nevoie si de scoli de arte si meserii, nu zic nu, insa la ele nu trebuie sa ajunga elevii buni, ghinionisti, ci sa ajunga elevii slabi, care chiar au aptitudini pentru acele meserii.
  9. Imi este la fel de clar ca invatamantul privat, chiar si cel inferior, trebuie luat in calcul. Drept urmare, o incurajare, directa sau indirecta, a acestui tip de invatamant nu este o idee chiar gresita. Insa ideea sistemului educational nu trebuie sa fie ca doar cei cu bani au acces la el. Este gresit.
  10. Cati elevi din alt oras vor mai veni sa dea admiterea la un colegiu national? Nu zic ca e imposibil, spun doar ca numarul lor va scadea, pentru ca efortul de a te duce din alt oras ori chiar din mediul rural va fi mult mai mare.
  11. Nu in ultimul rand, caci voi reveni asupra acestui lucru, trebuie sa plecam de la premisa ca toti cei care se inscriu in clasa a noua o fac IMEDIAT dupa ce au terminat clasa a VIII-a. Exceptiile sunt prea putine pentru a fi luate in calcul. In cazul invatamantului superior situatia nu sta deloc asa: sunt foarte multi studenti de 25, 30, 35 ori chiar de peste 40 de ani care se inscriu la facultate. Plecand de la aceasta premisa, este relevant ce ai facut la Evaluarea Nationala, acela iti este nivelul, insa este absolut irelevant ce ai facut la bac, caci s-ar putea sa fi dat bacul acum mai bine de 10 ani. Daca nu 20.

Intrebarea mea e alta: CINE si DE CE vrea reintroducerea examenului de admitere la liceu? Din punctul meu de vedere, miza nu este acest examen. De fapt, legea aceasta noua a educatiei, propunerea actuala, are multe hibe mult mai grave. Insa sunt cateva lucruri care inflameaza, care starnesc discutii. Asa ca in timp ce noi discutam despre examenul de admitere la liceu, altii strecoare tot felul de mizerii in lege.

 

Un comentariu

Lasă un comentariu